Samen met mijn verstandelijk gehandicapte broer Jan ben ik van 16 t/m 21 September 2001 in Lourdes geweest.
Deze keer met de NLZ. Voor Jan was het de 1e keer dat hij in Lourdes kwam en tevens de eerste vakantie in het buitenland en de eerste keer in het vliegtuig.
Voor mij was het de 8e keer maar de 1e reis met het vliegtuig.
Ik wil hier wat foto's laten zien om een impressie van deze week weer te geven.De foto's kunnen aangeklikt worden waarna ze te zien zijn in groter formaat.
Dan willen Jan en ik ook nog even speciaal Math en Aaltje Curfs en Dhr Zimmerman bedanken. Dankzij hun hulp en zorgen is deze week in Lourdes voor zowel Jan als mijzelf een onvergetelijke week geworden.
En natuurlijk ook dankzij de enthousiaste begeleiding van Karel onze hotelleider,Nelly en Dinie onze verpleegkundige en Piet en Sjeng onze brancardiers.
Maandag 17 September.

Vandaag opende we de dag met de traditionele mis aan de grot.Na de mis hebben we een groepsfoto laten maken en daarna hebben we het terras van Jeanne D'arc opgezocht met de hele groep.
S'middags zijn we meegegaan met de stadswandeling die ons langs de beeldenfabriek,het cachot,het geboortehuis en de molen waar Bernadette gewoond heeft voerde.
S'avonds hebben we voor de eerste keer de lichtprocessie meegelopen.

Dinsdag 18 September.

Vandaag hadden we de excursiedag. We zijn naar de watervallen van de Pont D'espagne en naar de Gavarnie geweest.
Voor mij was dat dus niet de 1e keer maar toch blijft dit uitstapje mooi om mee te maken.de natuur is ook elke reis anders.Zo viel het mij nu op dat er bijna geen sneeuw op de bergtoppen lag.
S'avonds zijn we met een groepje naar de lichtprocessie geweest en hebben deze van bovenaf bekeken. Het was heel erg druk deze week en daardoor kreeg ik nu een indrukwekkend lange processie te zien.

Woensdag 19 September.

Vanochtend zijn we begonnen met de Internationale Hoogmis in de ondergrondse Pius X kerk die helemaal vol zat.In deze kerk is plaats voor 25.000 mensen dus ga maar na.
Daarna zijn we op het dakterras van het accueil met z'n allen wat gaan drinken. Van daaruit heb je een prachtig uitzicht over de Heiligdommen.
De middag hebben we gebruikt om de 3 kerken te bezichtigen wat Jan heel graag wilde.
Tegen 4 uur hebben we de rest van de groep opgewacht en hebben we de sacramentsprocessie meegelopen.deze wordt tegenwoordig ziekenzegening genoemd.
Hij begint met de aanbidding van het allerheiligste in de aanbiddingstent op de prairie tegenover de grot.Daarna trekt hij richting de Pius X kerk alwaar de ziekenzegen gegeven wordt.
S'avonds zijn we samen met Sjeng om 23.00u mee geweest naar de grot.

Donderdag 20 September.

Vanochtend hebben we samen met het treintje een rondrit door het centrum van Lourdes gemaakt. We hebben daarbij een aantal bezienswaardigheden bezocht.
Zo zijn we eerst naar Petit Lourdes geweest.Dit is een soort Madurodam.Daarna hebben we het wassenbeeldenmuseum bezocht wat echt de moeite waard was.
En als laatste hebben we het oude kasteel bezocht met zijn botanische tuinen,museum en prachtig vergezicht over de stad en omgeving.
S'middags was er in de Bernadettekerk een mis met handoplegging.Na de mis hebben we samen met Math en Aaltje een terrasje gepakt en van het heerlijke weer genoten.
S'avonds hebben we met de hele groep deze Lourdesweek afgesloten bij de grot.

Vrijdag 21 September.

Vanochtend vroeg op om de koffers te pakken en klaar te zetten. Na het ontbijt konden we de slotviering nog meepakken voordat de bus kwam om ons naar het vliegveld te brengen.
De bus kwam tegen 11 uur en zette ons voor de deur af.Op het vliegveld was het een hectische toestand. Het inchecken gebeurde echt met de "franse slag" het ging allemaal erg langzaam.
Ondanks dat zaten we op tijd in het vliegtuig en kon dat ook op tijd vertrekken.Tot we een melding kregen over een technisch mankement waardoor we met een vertraging van ongeveer 1 uur op vliegveld Eindhoven aankwamen.
Daar weer een drukte van jewelste....op de koffers wachten....afscheid nemen van elkaar en toen weer naar huis.

REISVERSLAGEN EN FOTOALBUMS

Links
Conny's Hoekje

Inhoud Conny's Hoekje:

HOME | EVEN VOORSTELLEN | COCHLEAIRE IMPLANT | LOGBOEK | LOURDES | MIJN BOEK: 'VAN HOREND NAAR DOOF' | ISRAEL (nieuw)|
TINNITUS | EEN WANKEL EVENWICHT | SCHILDKLIER | NIERKANKER | BAHA | ROME |
VAARVAKANTIE ZONNEBLOEM 2014 | VAARVAKANTIE ZONNEBLOEM 2007 | MIJN FACEBOOK | GASTENBOEK | CONTACT