VERSLAG 35+ REIS
13 - 20 Oktober 2007

Hier kunnen jullie mijn verslag en foto's bekijken van alweer mijn 14e Lourdesreis. Natuurlijk weer met "mijn 35+ groepje".
Deze keer eerst de foto's en daaronder het reisverslag. Met dank voor de foto's aan Ton en Nel, Marjan en Stephan en Marian, voor het mogen gebruiken van hun foto's.
Als er geen naam achter de foto staat dan is de foto door mijzelf gemaakt.
Veel lees en kijkplezier
JJJ
Fotoalbum 35+ reis 2007

Ga er maar lekker voor zitten want het zijn heel veel foto's! Als je op de startknop drukt dan gaat de fotoshow automatisch. De foto's wisselen om de 15 seconden. Je kunt door met de muis op de knop met >> of << te klikken ook handmatig door het fotoalbum bladeren.
Veel kijkplezier!

Zaterdag 13 Oktober 2007

Een heel jaar naar uitgekeken en vandaag was dan eindelijk de dag dat we naar Lourdes gaan. Wil, mijn begeleidster bracht mij met de deeltaxi naar het station in Den Bosch. Doordat we nog iemand op moesten halen en elders afzetten, kwamen we later in Den Bosch dan we gepland hadden. Rond 13.30u arriveerde we en was er al een gezellige drukte en bedrijvigheid op het perron. Ik zag al meteen een hoop bekenden en er werd meteen al druk begroet en gezoend. Heel leuk altijd, die momenten van herkenning en ontmoeting. Tot mijn/onze verrassing kwam Jeanne - die dit jaar niet met ons mee kon – ons uitzwaaien, dat was heel leuk. Aan de andere kant was er het verdriet dat Jos niet mee kon vanwege het overlijden van zijn vrouw Margo, daar waren we nog steeds ondersteboven van. Nadat Wil mijn bagage in de trein had gezet zijn we nog even een broodje gaan eten en wat drinken. Doordat wij al vroeg van huis waren gegaan, hadden we nog niets gegeten, dus dat broodje ging er wel in. Om 14.15u weer richting de trein want ik moest in de trein geholpen worden en mijn rolstoel naar de pakwagen, dus dat kostte extra tijd. Eenmaal in de trein heb ik eerst nog lekker door het raam met de achterblijvers/uitzwaaiers gekletst en foto’s geschoten enz. Jolanda, een groepsgenoot arriveerde net op het nippertje, de trein stond al op het punt te vertrekken. Jolanda had ook problemen met de taxi gehad en was daardoor zo laat. Toen iedereen in de trein was, zijn we rond 15.00u met een dik kwartiertje vertraging vertrokken. Na een korte stop in Roermond zijn we verder gereden naar Maastricht. Daar was men al druk bezig om onze maaltijdpakketten klaar te maken. Nadat we uit Maastricht vertrokken werden de maaltijden uitgedeeld. Toen het donker begon te worden, kwamen wij er achter dat het licht het niet deed in ons rijtuig. Men kon dat niet verhelpen en zodoende hebben wij de avond in het donker doorgebracht met een heel kleine noodverlichting. Het had wel wat hoor zo in het donker. Er kon niet gelezen worden of zo alleen maar gekletst, dus het was wel gezellig. We hebben er een gezellige avond van gemaakt met allerlei lekkers dat door iedereen mee was gebracht. Wel jammer dat ik weinig van alle gesprekken en grappen kon verstaan maar ik vond het toch gezellig en leuk om te zien dat iedereen het naar zijn zin had. Ik geloof dat ik rond 23.00u ben gaan slapen. Dat is met mij wel makkelijk want ik doe mijn ‘oor’ uit (CI dus) en hoor niets meer, terwijl de rest gewoon door kon feesten. Toch wel eens handig om doof te zijn zie je wel. Doordat ik de herrie van de trein dan ook niet hoor, heb ik ook best redelijk geslapen, dus nog een voordeel……..alles van de positieve kant bekijken!!

Zondag 14 oktober 2007

De trein arriveerde mooi volgens schema in Lourdes. Iets voor de klok van 8 uur waren we er al. We waren vanochtend al vroeg gewekt voor het ontbijt, zodat we iets gegeten hadden als we de trein uitgingen. Als de trein gestopt is dan is het altijd een drukte van jewelste op het perron. Alle mensen moeten de trein uit geholpen worden en alle bagage natuurlijk ook. Daarna ging een gedeelte van onze groep met de bus naar het hotel en de rolstoelers gingen lopend. Ik vind dat wel lekker, even een wandeling door de frisse lucht om een beetje te bekomen van de lange treinreis en tevens genieten van de wandeling door Lourdes. Het was zo vroeg nog wel fris in Lourdes maar koud heb ik het niet gehad tijdens de wandeling, alleen het stukje langs het water (De Gave) daar waaide een heel frisse wind. We waren rond 9.30u in het hotel en de rest van de groep zat daar al en waren de kamers al aan het verdelen en koffers naar boven aan het brengen. Voor Eric en mij werd dat allemaal gedaan door onze begeleiders. Eenmaal op de kamer lekker op bed gedoken en nog wat geslapen. Om 11.00u was er een voorstelrondje, daar ben ik niet heen gegaan. Ik kan dat toch niet verstaan en iedereen kent mij toch wel en andersom. Met de nieuwelingen had ik in de trein al kennisgemaakt, dus ik vond dat rondje wel best……heb lekker geslapen. Rond de klok van 12 kwam Marjan mij halen om naar het restaurant te gaan voor onze 1e maaltijd in Lourdes. Ik kwam goed weg want ik lustte alles en dat is voor mij iets heel bijzonders.
Na het eten nog even naar de kamer om te rusten tot 14.30u en toen zijn we ons op gaan stellen om richting Heiligdommen te lopen waar we Maria gingen verwelkomen. Toen we voor de grot stonden te wachten voor we er doorheen mochten, begonnen twee cameramensen van Omroep Brabant, die deze reis met ons mee waren, hun spullen op te zetten. Ze vroegen aan Jolanda, die naast mij stond of zij enkele vragen wilde beantwoorden. Jolanda durfde niet en toen vroegen ze het aan mij……ik durfde natuurlijk wel. J  Hoewel toen ik ‘Ja’ had gezegd kreeg ik ineens wel vreselijk de zenuwen. Maar uiteindelijk ging het goed en heb ik geloof ik wel een mooi verhaal verteld. Ik had nog wel meer willen vertellen maar we moesten stoppen met filmen omdat we toestemming kregen om door de grot te gaan.
Toen we door de grot liepen was dat wel even emotioneel. Een jaar lang kijk je er naar uit en dan eindelijk ben je daar en het gevoel dat je dan krijgt als je weer door de grot, langs Maria gaat, dat is niet te beschrijven. Dat moet je zelf meegemaakt hebben om te begrijpen. Na het bezoek aan de grot zijn we met de hele groep op het terras van ‘Miam Miam’ gaan zitten. Dat heet nu trouwens ‘New Orleans’ maar voor ons blijft het nog steeds ‘Miam Miam’, zo heette het voor een jaar of 2-3 terug. Iets na de klok van 4 uur moesten we daar opstappen om richting Bernadettekerk te gaan voor de openingsviering. Helaas is er nog steeds niets aan het ringleidingsysteem gedaan waardoor je op de rolstoelplaatsen de ringleiding niet kan ontvangen. Hierdoor kon ik helaas niets van de openingsviering verstaan. Na de viering (17.30u) ging de groep nog even naar het terras van onze stamkroeg ‘Jeanne D’arc’ maar ik ben linea recta naar het hotel gegaan. Ik was zo moe en veel pijn en wilde alleen nog maar liggen en rusten. Zo heb ik voor etenstijd nog anderhalf uur kunnen rusten en om 19.00u kwam Marjan mij weer ophalen voor het eten. Na het eten was er een bezinningsmoment, voorgegaan door Marina onze groepspastor. Hier heb ik ook een beetje voor spek en bonen bij gezeten omdat ik niets kon verstaan en verlangde eigenlijk alleen maar naar bed. Daar ben ik dan ook meteen na het bezinningsmoment naartoe gebracht en na nog even gekletst te hebben met Marjan ben ik lekker gaan slapen.

Maandag 15 Oktober 2007

Vandaag mochten we uitslapen. Dit hield in dat we rond 8u op moesten staan want we konden maar tot 9u ontbijten. Marjan was deze week mijn vaste verzorgster en zij heeft mij geholpen. Daarna lekker in alle rust ontbijten. Rond 10u zijn Eric, Ton, Herman, Trudy, Harry en ik een beetje gaan shoppen en dat eindigde na een uurtje al op een terras. Daar hebben we lekker gezeten totdat we weer richting hotel moesten, om op tijd voor het eten te zijn. Na het eten weer even wat rusten tot half 2. Daarna moesten we weer op gaan stellen en richting Heiligdommen, voor de groepsfoto. Deze keer is die gemaakt voor de Bernadettekapel, een mooi plekje. Na het maken van de groepsfoto zijn we richting de kapel van St. Frai gelopen waar we onze eigen groepsviering hadden. De groepsviering was voor mij heel emotioneel. We herdachten hierin mijn Lourdesvriendin Corina en ook Margo, de vrouw van Jos die op de dag van ons vertrek begraven is. Ik begon al te sniffen voor de viering begon en dat werd alleen maar erger. Ik heb dan ook weinig van de viering meegekregen. Na de viering ben ik samen met Eric en Harry een ijsje gaan eten om weer een beetje op adem te komen en te ontspannen, dat hielp wel. Rond 5u waren we weer terug in het hotel en ben ik gaan rusten. Mijn diner heb ik ook op bed gekregen want na het diner gingen we naar de Lichtprocessie. Ik had dus nog een paar actieve uurtjes voor de boeg en daarom was het beter om goed te rusten, zodat ik een beetje fit naar de Lichtprocessie kon. De Lichtprocessie was heel bijzonder. Met het opstellen was er nogal onduidelijkheid hoe we op moesten stellen. Normaal gesproken gaan we richting Esplanade om op het voorplein van de Rozenkranskerk af te sluiten. We stonden dus in die richting opgesteld maar moesten omdraaien met de neus richting grot. Even later weer terugdraaien en uiteindelijk toch weer richting grot. Wat bleek nu, ze hadden die dag steigers gebouwd voor de Rozenkranskerk en daardoor kon men de kerk niet meer in. Maar het Mariabeeld dat tijdens de processie altijd meegedragen wordt, stond in de kerk en daar kon men niet bij. Daarom is toen maar besloten om de processie langs de grot te laten gaan. Via de brug bij de baden zijn we langs de overkant van de Gave terug gelopen naar de Bernadettekerk en daar weer de brug over om bij de grot af te sluiten. Ik vond het heel bijzonder om zo voor de grot af te sluiten. Vond het zelf mooier dan voor de Rozenkranskerk. Na de lichtprocessie ben ik nog even met de groep mee gegaan naar de Jeanne D’arc en heb een lekkere warme chocomel op en daarna naar het hotel en lekker in bed.

Kort filmpje van de afsluiting van de Lichtprocessie voor de grot.

Dinsdag 16 Oktober 2007

Vanochtend om 7.30u opstaan want om 9.45u hadden we de mis bij de grot. Die is altijd wel speciaal, dus wilde ik zeker niet missen. Na de mis zijn we met z’n allen koffie/thee gaan drinken bij het acceuill. Daar was het een gezellige drukte. Ik had me daar wel een beetje terug getrokken vanwege de drukte en de wind die in mijn CI blies en waar ik nogal last van had. Ben lekker achter de muur gekropen waar de wind niet bij kon en heb alle drukte van een afstandje zitten bekijken…….ook leuk om te doen hoor J  Hierna weer richting hotel want het liep alweer tegen de klok van 12 uur en dan is het etenstijd. Na het eten weer anderhalf uurtje gerust want we hadden een druk middagprogramma. Eerst hebben we met heel de groep de nieuwe kruisweg voor de zieken gedaan. We hadden best lang over de kruisweg gedaan en daardoor was er geen tijd meer om een terrasje te pakken want we moesten al weer opstellen voor de sacramentsprocessie. De meeste van de groep wilde deze graag meelopen dus hebben we dat gedaan en zijn na de sacramentsprocessie naar Jeanne D’arc gegaan. We waren toen allemaal hard aan een drankje toe. Tegen 19.00u weer richting hotel gelopen voor de maaltijd. Ik was flink moe en pijn en wist gewoon niet meer hoe te gaan zitten. Na een kwartiertje geprobeerd te hebben aan tafel te eten, heb ik het toch maar opgegeven en heeft Leon mij naar de kamer gebracht. Ik zat er echt helemaal doorheen en ben lekker in bed gekropen. Daar heb ik eerlijk gezegd wel even een traantje gelaten. Het valt niet mee om zo geconfronteerd te worden met je lijf, dat weer minder aankon dan vorig jaar. Je wilt zo graag alles mee kunnen doen maar dat gaat niet. De geest wil wel maar het lichaam wil niet mee K  De gezelligheid van de avonden heb ik moeten missen maar aan de andere kant zou ik daar waarschijnlijk ook weer weinig aan gehad hebben omdat ik dan weer niets kan verstaan. Dus dan is de beste optie toch om goed te rusten zodat ik het dagprogramma in elk geval mee kan draaien, en dat is wel gelukt.

Woensdag 17 Oktober 2007

Ik heb vanaf gisteravond tot vanochtend 7 uur door geslapen, een flinke ruk dus. Ik twijfelde gisteravond of ik vandaag wel mee zou gaan naar de internationale hoogmis in de Pius-X kerk. Maar ja ik was nu toch wakker gemaakt en van al dat op bed liggen wordt je ook steeds duffer dus besloot ik om mee te gaan. We moesten al vroeg weg om 8.15 gingen we opstellen. We werden eerst allemaal goed ingepakt want in de vroege ochtenden waaide er steeds een heel koude wind. Later op de ochtend, als de zon goed doorgebroken was, werd het wel aangenaam warm en konden we weer in onze T-shirts naar buiten. Nou, van de internationale mis heb ik niet zo veel mee gekregen. Ik heb flink zitten knikkebollen in de kerk. Op een gegeven moment kreeg ik een stoot van Ronald, die naast mij zat. Hij wilde mij de vrede wensen. Dit gebeurt meestal vlak voor de communie. Ik schrok al dat ik zo lang geslapen had maar was blij dat de mis dan bijna afgelopen was. Wat bleek; de vredeswens werd vlak na de preek gedaan, ik had dus nog een halve viering in het vooruitzicht J
Na de mis ging de groep een terras pakken en ben ik naar het hotel gegaan en toch maar weer mijn bed in gedoken. Ik heb ook weer op bed gegeten en toen we om 14.30u aan moesten treden om naar de Bernadettekerk te gaan voor de handoplegging, was ik weer een stuk opgeknapt. De handoplegging werd dit jaar in stilte gedaan. Normaal zegt de priester een gebed bij elke handoplegging. Dit is altijd een emotioneel moment. Ze wilde nu kijken of het minder emotioneel geladen was als ze de handoplegging in stilte deden. Ik vond zelf van wel. Na de handoplegging heeft Ton Huitink, de hoofdaalmoezenier van deze bedevaart, de kaars van Corina/Margo ingezegend. Doordat ik niets kon verstaan werd ik hier niet emotioneel bij. Ik vond dat ook wel prima zo en heb ook expres niet aangegeven dat ik het niet kon volgen. Ik weet zeker dat ik anders weer een flinke huilbui had gekregen. Marjan vertelde mij na afloop een beetje van wat er gezegd werd en toen kwamen de waterlanders alweer. Na de handoplegging en zegening zijn we met z’n allen bij het acceuill koffie/thee gaan drinken. We zijn ook nog met z’n allen naar het dakterras van het acceuill geweest. Daar kan je heel mooi over de Heiligdommen en Lourdes uitkijken. Toen we weer beneden kwamen zijn Harry en ik onze flesjes nog even gaan vullen met Lourdeswater. Daarna heeft Harry mij naar Jeanne D’arc gebracht, waar al meer mensen van onze groep zaten. Daar heb ik gezellig met een oude Lourdesbekende van de jongerenreizen, zitten kletsen. Daarna weer richting hotel om te eten. Na het eten ben ik een paar uurtjes gaan slapen want om 22.30u zouden we met de groep door de grot gaan en de kaars van Corina/Margo daar opsteken. Dit was een heel mooi moment en we hebben zelf ook allemaal een kaars er omheen aangestoken. Hierna nog even bij de grot gezeten. Daar was men net bezig met de aanbidding van het allerheiligste, dus ook mooi om daar bij te kunnen zitten. We moesten zorgen dat we voor 24.00u weer door de toegangspoorten waren want daarna gaan die op slot en is het voor rolstoelers heel moeilijk om er uit te komen. Je moet dan langs een heel steile pad omhoog. Gelukkig waren we op tijd buiten de poorten en zijn we richting hotel gegaan om te gaan slapen. Hoewel niet iedereen al meteen ging slapen geloof ik. J

Donderdag 18 Oktober 2007

Vandaag was het excursiedag.Een gedeelte van onze groep ging vandaag naar ‘Cite secours’. Met de jongerenreizen logeerden we daar altijd, dus het was voor ons al bekend. Eric en ik zijn niet meegegaan omdat we een rustig dagje wilde hebben en Cite toch al kennen. Zodoende mochten we lekker ‘uitslapen’ en kwam Marjan mij rond half 9 helpen. Daarna in alle rust ontbijten en de ochtend hebben we doorgebracht met wat shoppen bij de ‘Limburgse winkel’ vooral, en we hebben lekker op het terras in het zonnetje gezeten. Ons niet moe gemaakt dus. Om 12u was het weer etenstijd en daarna zo’n anderhalf uur gerust. Rond 3u samen met Eric en Harry even naar de beeldenfabriek geweest. Hierna naar de Heiligdommen gewandeld en door de grot gelopen en een kaarsje opgestoken. De kaars van Corina/Margo was helaas al weggehaald, die was nergens meer te bekennen, jammer K  Na onze flesjes met Lourdeswater gevuld te hebben zijn we naar de bibliotheek van de Heiligdommen geweest want Eric wilde een cd hebben met Lourdesmuziek. Hierna zijn we weer op een terrasje beland, een lekker relaxed dagje hadden we vandaag dus. Rond half 6 hebben we Eric bij Jeanne D’ arc afgezet en heeft Harry mij naar het hotel gebracht waar ik nog even heb kunnen rusten tot aan etenstijd. Na het diner kwam Ton Huitink al onze souvenirs zegenen en hebben wij de begeleiding bedankt voor hun geweldige inzet tijdens deze Lourdesweek. Zonder hun vrijwilligerswerk, zou het voor ons niet mogelijk zijn om zo’n fijne, mooie, bijzondere Lourdesweek te hebben. Ze verdienen echt een grote pluim want het is best zwaar om 7 dagen lang 24 uur per dag paraat te staan en in touw te zijn om ons allen te helpen en het naar ons zin te maken. Ook wij pelgrims kregen namens de begeleiding een herinnering mee aan deze mooie week. Na dit alles was er nog een evaluatie en mocht iedereen zijn zegje doen wat hij/zij van deze week gevonden had en eventuele op- of aanmerkingen geven. Ik heb hier niet veel van meegekregen alleen van Trudy, want zij kwam speciaal voor mij staan zodat ik haar kon verstaan, dat vond ik heel lief van haar. Aan alle gezichten te oordelen, was iedereen heel tevreden. Toen Marjan mij na afloop naar bed bracht en ik er naar vroeg, bleek dat ook zo te zijn……..kon ook niet anders hoor!

Vrijdag 19 Oktober 2007

Tjee, vandaag alweer de laatste dag van ons verblijf in Lourdes. Wat gaat een week dan toch snel voorbij……..veel te snel, ik had best nog een weekje willen blijven. Marjan kwam mij om 7.45u helpen. Na de verzorging de laatste spulletjes in de koffers gepakt want die moesten al vroeg beneden staan. Daarna naar het ontbijt. Om 9.30u vertrokken we met z’n allen richting Bernadettekerk voor de slotviering. Na de slotviering zijn we door de grot gelopen om afscheid te nemen van Maria en Lourdes. De meeste van ons moesten wel even een traantje wegpinken. Het afscheid is nooit leuk, zeker niet na zo’n fijne week waarin wij zoveel liefde en warmte van iedereen krijgen. Na het afscheid van Maria zijn we naar de Pius-X kerk gegaan. Trudy wilde daar heel graag het Ave Maria op haar trompet spelen, in een lege Pius-X kerk. Het was er donker en kil maar ik vond het trompetspel mooi klinken. Daarna speelde Harry ook nog het Onze Vader en ook dat was heel mooi. Daarna moesten we als een speer naar het hotel want we waren al te laat voor het eten. Ze waren ons al wel tegemoet gekomen door een half uur later te gaan eten maar dat werd al snel een uur later. Gelukkig werd er niet moeilijk over gedaan.
Tja en toen kwam dan echt het moment van vertrek dichterbij. Wij rolstoelers zijn weer lopend naar het station gegaan en de rest van de groep met de bus. Het was mooi weer dus heel lekker om een stuk te wandelen en zo nog even Lourdes op te kunnen snuiven. Bij het station aangekomen zijn we voor de laatste keer op een terras neergestreken. Totdat het echt tijd werd om richting trein te gaan. Op het station was het weer een drukte van belang met het inladen van de trein. We zaten allemaal op tijd in de trein en het leek er op dat we mooi op tijd zouden vertrekken. Maar toen bleef de trein ineens een hele tijd stil staan en werd het al snel een half uur te laat. Na een laatste blik op Lourdes, de heiligdommen en de grot, waren we weer op weg naar huis. We hadden nu een ander rijtuig, waarin het licht het wel deed. Op de terugweg was het wel rustiger in onze coupe. Carla was flink grieperig en daardoor niet lekker en ging al vroeg liggen. De feestvierders zijn dus in een andere coupe gekropen waar ze - denk ik – het tot in de late uurtjes heel gezellig hebben gemaakt J

Zaterdag 20 Oktober 2007

Rond 7 uur werd ik wakker en bleken de anderen ook al wakker te zijn. We dachten dichtbij Maastricht te zijn omdat we volgens het reisschema hier om 8.18u aan zouden komen. Maar de trein had behoorlijk wat vertraging opgelopen en hierdoor arriveerde we pas een dik uur later in Maastricht. Daar een tijd stil gestaan en toen hebben we nog een omweg gemaakt naar Heerlen. Het ambulancerijtuig zat namelijk op de verkeerde plaats aan de trein. Dan zou het in den Bosch niet goed uitgekomen zijn. Dus moesten we naar Heerlen om daar te rangeren en op die manier het ambulancerijtuig op de juiste plaats in de trein te krijgen. Dit nam weer aardig wat tijd in beslag. Ik vond het allemaal niet zo erg want iedereen kwam afscheid nemen en ik wilde helemaal geen afscheid nemen. Hoe later we in den Bosch kwamen hoe langer we nog bij elkaar konden blijven en het afscheid uit konden stellen. Maar ja, aan alles komt een eind en dus ook aan deze reis. Met iets van 3 uur vertraging bereikten we toch Den Bosch. Daar wachtte ons nog een verrassing want Jos stond ons daar op te wachten, dat was echt heel lief, leuk en ook knap van hem dat hij dat aankon. Er was nog een verrassing want Margareth stond mij ook al op te wachten. Ik had haar helemaal niet verwacht want ik had afgesproken dat ik zou laten bellen als we op het terras zaten. Gelukkig ging Margareth nog met mij en een deel van de groep mee naar een terrasje. Daar hebben we lekker wat gedronken en gegeten en nog wat nagekletst en om half 3 was het dan toch echt tijd voor iedereen om op te staan en de verdere reis naar huis te ondernemen. Rond half 4 was ik weer thuis en dan is het ineens heel stil en leeg en moet je weer wennen aan het ‘normale leven’. Eenmaal thuis merkte ik dat ik toch wel flink moe was en ben ik lekker mijn ingedoken en zo vertrokken naar dromenland om daar nog even na te genieten van deze weer hele bijzondere en mooie Lourdesweek.

Tot volgend jaar!!
Bedankt!

Ik heb het al een paar gezegd in mijn verslag; zonder de hulp van onze vrijwilligers, zou het voor mij/ons niet mogelijk zijn om naar Lourdes te gaan.
Marjan, Nellie, Jose, Mariette, Anneke, Marian, Marina, Harry, Stephan, Leon, Frank, Will en ook Jos, heel erg bedankt voor jullie inzet om er voor ons weer een heel bijzondere en mooie week van te maken.

REISVERSLAGEN EN FOTOALBUMS

Links
Conny's Hoekje

Inhoud Conny's Hoekje:

HOME | EVEN VOORSTELLEN | COCHLEAIRE IMPLANT | LOGBOEK | LOURDES | MIJN BOEK: 'VAN HOREND NAAR DOOF' | ISRAEL (nieuw)|
TINNITUS | EEN WANKEL EVENWICHT | SCHILDKLIER | NIERKANKER | BAHA | ROME |
VAARVAKANTIE ZONNEBLOEM 2014 | VAARVAKANTIE ZONNEBLOEM 2007 | MIJN FACEBOOK | GASTENBOEK | CONTACT