VERSLAG 35+ REIS
13 - 20 Oktober 2001

In navolging op het geslaagde experiment van vorig jaar met de opstart van een bedevaart speciaal voor de "oudere jongeren" van 35 tot 45 jaar is er dit jaar weer een 35+ reis georganiseerd.
Deze keer vond die plaats van 13 tot 20 Oktober 2001. Waren we vorig jaar nog met een klein clubje van 12 deelnemers en 7 begeleiders.
Dit jaar bestond de groep al uit 31 deelnemers en 15 begeleiders, 46 mensen in totaal dus een flinke uitbreiding.
Onze reis viel dit jaar samen met de speciale kinderbedevaart van de VNB wat het ook nog een speciaal tintje meegaf.
Hieronder weer een kort verslag over deze reis. Onderaan het verslag staat het fotoalbum met de foto's van deze week.
Veel plezier ermee !!

De groepsfoto helaas staat niet iedereen erop. We missen Marianne, Inez en Conny (ikzelf dus).
Zaterdag 13 Oktober.

Tegen 17.00u arriveerde ik op het station in Roosendaal waar om 17.16u de rode trein,die vertrokken was vanuit Den Bosch zou arriveren.
De drukte op het station viel vergeleken met andere jaren mee. Al vrij snel na mij kwam Eric ook en Tonny die eigenlijk als begeleidster met ons mee zou gaan maar door omstandigheden op het laatste moment niet meekon (wat we heel jammer vonden) kwam ons uitzwaaien.Het was al meteen heel gezellig op het station en ik kreeg steeds meer zin om mee te gaan.
De trein arriveerde al heel vroeg en toen was het een drukte van jewelste.
De meeste mensen bleken al in Den Bosch opgestapt te zijn en kwamen bijna allemaal de trein uit om ons te verwelkomen.Het voelde al meteen als vanouds..de drukte...de gezelligheid....de warmte. Het is iedere keer weer heel erg leuk om alle bekende van afgelopen jaren weer te zien. Ik ontdekte al snel oude bekende gezichten van de jongerenreizen die nu dus ook met de 35+ reis meegingen en ook een paar nieuwelingen maar die schenen zich al helemaal thuis te voelen.
Na iedereen begroet te hebben was het al weer bijna zover dat de trein zou vertrekken en daar gingen we dus op weg naar Lourdes.Onze coupé deelde we met Peter en Lianne het kersverse bruidspaar. Zij waren woensdag de 10e getrouwd nadat ze elkaar in 1998 tijdens de jongerenreis ontmoet hebben.Vandaar dat zij nu 3 jaar na dato op hun huwelijksreis terug gingen naar de plek waar alles begonnen is.Toen zat ik ook bij hun in de groep en zo ook Eric, Ben en Jolanda die ook in de coupé zaten dat was dus wel leuk.

Zondag 14 Oktober.

Helaas verliep de treinreis voor mij niet zo goed doordat ik ziek werd waardoor ons geplande feestje met het bruidspaar ook niet door kon gaan. Ons geduld werd vandaag ook heel erg op de proef gesteld.
We kwamen met een flinke vertraging in Lourdes aan. De planning was tegen 9 uur aan te komen maar dat liep uit naar 13.00u.Dit kwam doordat er een italiaanse trein met pech voor ons reed.
Eindelijk op het station van Lourdes aangekomen wilde iedereen natuurlijk zo snel mogelijk uit de trein en was het weer een drukte van belang op de perrons.De brancardiers liepen ook al meteen met onze koffers te sjouwen. Daarna ben ik met nog een aantal mensen met de bus naar het hotel gebracht en de andere helft van de groep is lopend naar het hotel gegaan.
Dit jaar verbleven we in een ander hotel dan vorig jaar namelijk Hotel L'europe wat ook een heel goed hotel was.
In het hotel aangekomen tegen half 3-3uur kregen we nog een heerlijke warme maaltijd voorgeschoteld en daarna is iedereen zijn kamer en vooral zijn bed op gaan zoeken. De gezamenlijke Openingsviering was gepland voor 14.30u in de Bernadettekerk maar kon gelukkig verzet worden naar 18.00u. Daardoor werd het avondeten ook 'n uurtje opgeschoven naar 20.00u.
Na het eten hadden de meeste weinig puf meer en verlangde we allemaal naar ons bed.

Maandag 15 Oktober.

Na een rustige nacht zonder gewiebel stond om 9.45u de viering bij de Grot op het programma. Helaas heb ik hier niet veel van meegemaakt doordat ik tijdens de viering ziek werd en de rest van de viering moest missen. Ik heb wel gehoord dat het een hele mooie viering was met een mooie inbreng van de kinderen. Na de viering was de groepsfoto gepland vandaar dat ik daar ook niet opsta.
Halverwege de middag ging het gelukkig weer wat beter en ben ik samen met Peter, Lianne, Ben, Marcel en Eric op stap geweest. We zijn met het toeristentreintje naar de Pic du Jer gereden en daar met de kabelbaan naar boven gegaan. De Pic du Jer is een berg van 1000 mtr hoog en bovenop heb je een prachtig uitzicht over Lourdes en omgeving, schitterend gewoon. We hadden hiervoor wel de Catechese laten vallen. Deze was dit jaar als nieuw programma onderdeel ingelast.Pastor Paul Tervoort zou daarin uitleg geven over alle symbolen en gebruiken van Lourdes zoals we die in o.a de processies tegenkomen.
Dat hebben we dus gemist maar eerlijk gezegd hadden we daar geen spijt van toen we van het prachtige uitzicht genoten. S'avonds hebben we gezamenlijk met de andere pelgrims de lichtprocessie meegelopen.Een vast onderdeel van de bedevaarten maar ook een onmisbaar.Na de lichtprocessie natuurlijk nog even bij Jeanne D'arc aanwippen als afsluiting van de dag.

Dinsdag 16 Oktober.

De ochtend begon voor mij weer minder goed waardoor ik in bed moest blijven.De rest van de groep is naar Petit Lourdes geweest.Dit was heel leuk geweest vooral omdat het er vrij rustig was,daardoor mochten Eric en Marcel die beide blind zijn, alle huisjes met hun handen "bekijken" zodat zij ook een idee kregen van wat er te zien was.Toen ik dat hoorde vond ik dat wel een heel mooi iets.
S'middags om 15.00u zouden we onze eigen boeteviering hebben en gelukkig was ik toen weer zover opgeknapt dat ik daar ook mee naartoe kon. De viering vond plaats in de kapel ND des Douleurs, dit is een mooie kleine kapel en heel geschikt voor onze groep. De viering werd voorgegaan door Paul Tervoort met hele mooie inbreng van verschillende groepsleden.We hadden zelfs onze eigen misdienaars namelijk Peter en Rene die dit vol overgave en trots deden. Hierdoor werd het echt onze eigen viering.
Daarna hebben we met z'n allen wat gedronken natuurlijk bij Jeanne D'arc en tegen 16.30u ging het weer richting heiligdommen voor de Sacramentsprocessie. Na het avondeten zijn we met een klein groepje naar de lichtprocessie van bovenaf wisten kijken.Dat blijft ook nog steeds een indrukwekkend gezicht. eeen hele stoet met kaarslichtjes die allemaal gelijktijdig omhoog gaan als het AVE MARIA gezongen wordt. Daar krijg je nog steeds kippenvel van.
Daarna hebben Jannie,Jolanda,Eric,Marcel,Patrick en ik even wat gedronken op een terrasje vlakbij de heiligdommen. We hadden met Ben, Peter en Lianne afgesproken om nog even met z'n allen naar de grot te gaan en een kaarsje op te steken. Daar is een tijdstip later op de avond het beste voor omdat het dan een stuk rustiger is bij de grot dan overdag.

Woensdag 17 Oktober.

Deze ochtend begon gelukkig beter dan gisteren.Samen met een klein groepje ben ik naar de Internationale Hoogmis gegaan in de ondergrondse Pius X kerk. Er wordt tijdens deze viering wel veel in het buitenlands gesproken en gezongen maar ik vind het toch wat hebben. Al die mensen bij elkaar in die best wel kille grootse ruimte. Maar ik vind vooral de gezangen zo mooi overkomen en de "voorzanger"heeft zo'n goede en vooral mooie stem.Daar kan ik dus echt van genieten.
De rest van de groep is deze ochtend naar het kasteel/fort gegaan en hadden weer het geluk dat het er erg rustig was en daardoor weer de gelegenheid hadden om alles rustig te bekijken en weer dingen aan te mogen raken wat anders streng verboden is.
Na de viering zijn we in het acceuill koffie wisten drinken en daarna was het alweer 12.00u dus etenstijd.Nog voor het eten op tafel kwam ging het weer mis met me maar gelukkig was ik weer tijdig hersteld om onze speciale groepsviering met handoplegging mee te maken. Deze viering was ook weer door enkele groepsleden en begeleidsters in elkaar gezet en voor gegaan door Paul.Het was weer een hele mooie viering maar ook erg emotioneel.Tijdens de handoplegging komen er altijd zoveel emoties los bij iedereen. Het mooie hiervan is dan weer de saamhorigheid en verbondenheid van zo'n groep tijdens de week in Lourdes. Als vanzelf wordt je getroost door je buurman/vrouw die het zelf net zo slecht heeft als jijzelf.Op zo'n moment mag je je laten gaan en is er niemand die zich daarvoor schaamt. Wat nog mooier is: na de viering gaan we dan met z'n allen wat drinken en maakt het verdriet weer plaats voor blijdschap en vrolijkheid. Er is dan toch weer iets van je afgevallen en het lijkt alsof je door wat je net daarvoor meegemaakt hebt weer nieuwe kracht hebt gekregen.
Dit is vast heel moeilijk te begrijpen voor buitenstaanders maar het is ook moeilijk uit te leggen ! S'avonds ben ik vrij vroeg naar bed gegaan want morgen komt de excursiedag eraan en die wil ik niet graag missen !

Donderdag 18 Oktober.

Gelukkig ging het dus goed vanochtend waar ik heel blij om was.Om 10 uur zijn we met de bus vertrokken richting de pyreneeen. Ben was voor deze keer onze reisleider wat hij heel leuk deed.Ik zat voorin de bus en doordat ik zelf ook al voor de 9e keer deze reis maakte (maar verveelde nog steeds niet) kon ik hem soms aanvullingen geven, waardoor ik dus als assistent-reisleidster door kon.
We hebben eerst een tussenstop gemaakt in het dorpje St.Savin waar we in het prachtige oude kerkje een korte viering hebben gehad die voorbereid en voorgegaan werd door Mariet. Daarna hervatte we de reis weer richting de Gavarnie. Na eerst ons lunchpakket genuttigd te hebben zijn we lekker een stuk gaan wandelen en hebben we weer genoten van de prachtige natuur op de Gavarnie. Er lag dit jaar maar heel weinig sneeuw op de bergtoppen en de bomen waren ook nog heel erg groen vergeleken met andere jaren in Oktober. Tegen 16.00u zijn we weer terug gekeerd naar de bus die ons weer veilig thuis bracht bij ons hotel. S'avonds zijn we met ons eigen groepje naar de grot geweest als afsluiting van deze week.

Vrijdag 19 Oktober.

Alweer onze laatste dag in Lourdes wat gaat zo'n week toch snel voorbij !!
Mijn dag begon al slecht maar gelukkig ging het vrij snel beter en was ik weer tijdig opgeknapt om de gezamenlijke slotviering bij te wonen.Deze werd weer gehouden in de Bernadettekerk. Er was ook veel inbreng van de pelgrims. Zo zong Femke(deelneemster van de kinderbedevaart) heel mooi het Marialiedje "Als ik een klokje was".
Anneke had namens onze 35+ groep een mooie voorbede voorbereid die ze voorlas.En Rene en Peter mochten misdienaar zijn waar ze erg trots op waren en wat ze dan ook heel plechtig deden. Na afloop kregen zij dan ook met recht een daverend applaus en bedankte Rene zijn "publiek" al zwaaiend en buigend.
Na het middageten ben ik eerst even een poosje plat gegaan met de lange treinreis in het vooruitzicht. Om 15.00u werden we gewekt en zijn we met z'n allen naar het station gelopen. Dit was mogelijk doordat we de rolstoelen mee naar het station mochten nemen. Will had geregeld dat deze daar weer opgehaald werden.Daar waren we heel erg blij mee want zodoende konden we dus allemaal nog even langs de grot. Via het acceuill zijn we met de lift naar boven gegaan wat alweer een klim scheelde.Toch was het nog wel een lang stuk om te lopen maar ook mooi.We zagen Lourdes nu weer van een andere kant waar we nog nooit geweest waren. We waren op tijd bij het station waardoor we nog even een terrasje mee konden pikken.Daarna moesten we dus echt naar de trein. Op het perron weer een hoop drukte en de brancardiers en vrijwilligers waren nog druk bezig met onze koffers in de trein te sjouwen en de lunchpakketten uit te delen.
Wij werden nog even bezig gehouden door Trudy die op haar Trompet voor afleiding en vermaak zorgde waardoor er een gezellige sfeer heerste op het perron. Maar.....ook daaraan kwam een eind en we moesten ons toch klaarmaken voor vertrek.Na een laatste flits van de grot gezien te hebben ging het weer richting Nederland.

Zaterdag 20 Oktober.

Na een lange wiebelige treinreis die voor mij weer voor een hoop problemen zorgde maar voor andere weer voor heel veel plezier kwamen we iets over half 9 weer in Roosendaal aan. Daar stapte een groot gedeelte van de groep uit waaronder mijn persoontje.Er werden weer verschillende traantjes gelaten. Het is steeds weer moeilijk om afscheid te nemen van de mensen die je in die ene week Lourdes toch zo dierbaar zijn geworden. Er werd ook alweer gesproken over een volgende 35+ reis volgend jaar hopelijk zien we elkaar dan weer allemaal en wie weet is de groep dan weer groter !?

Fotoalbum 35+ reis 2001

Reisverslag 35+ reis 2014
Conny's Hoekje

Inhoud Conny's Hoekje:

HOME | EVEN VOORSTELLEN | COCHLEAIRE IMPLANT | LOGBOEK | LOURDES | MIJN BOEK: 'VAN HOREND NAAR DOOF' | ISRAEL (nieuw)|
TINNITUS | EEN WANKEL EVENWICHT | SCHILDKLIER | NIERKANKER | BAHA | ROME |
VAARVAKANTIE ZONNEBLOEM 2014 | VAARVAKANTIE ZONNEBLOEM 2007 | MIJN FACEBOOK | GASTENBOEK | CONTACT