VERSLAG 35+ REIS
22 - 29 Juli 2002

Dit was alweer mijn 10e Lourdesreis. Dit jaar eens in Juli omdat Eric en ik in Oktober naar Rome gaan.
Deze reis was toch een beetje speciaal, het was de eerste keer dat de VNB een 35+ reis in Juli organiseerde en bovendien waren we maar met een klein groepje van 7 Pelgrims en 3 Begeleiders(Tonny,Ria en Janny).
Hieronder weer een kort verslag over deze reis en onderaan de pagina zijn de foto's van deze week te bekijken.
Veel plezier ermee !!

Ons groepje van links naar rechts:
In de rolstoelen:Liselot,Joosje en Corina.
Staand: Marcel,Ria,Tonny,Marcelle,Eric,Conny en Janny.
Dinsdag 23 Juli 2002.

Gistermiddag zijn we om 16.15u met 20 minuten vertraging vanuit Roosendaal vertrokken.
Onderweg hebben we in het Franse Quivy een uurtje stil gestaan om de locomotief te verwisselen.
Gelukkig verliep de treinreis voor mij deze keer beter dan vorig jaar. In de trein hebben we deze keer wel ons eigen feestje gebouwd. Eric was zondag jarig geweest en dat moest gevierd worden !
We arriveerde om 10.30u in Lourdes met anderhalf uur vertraging. We zijn daarna met de bus naar ons Hotel gebracht waar we al meteen een lekkere maaltijd voor geschoteld kregen. De middag hebben we niet veel gedaan maar zijn we wat gaan rusten na de vermoeiende treinreis.
De openingsviering was om 17.00u in de Bernadettekerk en na de viering zijn we voor de eerste keer langs de Grot gelopen om Maria gedag te zeggen. Na het avondeten hebben we het niet te laat gemaakt.

Woensdag 24 Juli 2002.

We konden de ochtend rustig beginnen. Rond 10 uur zijn we met de groep richting Heiligdommen gelopen. Ik ben samen met Eric en Marcelle langs de achteringang gegaan omdat dit rustiger was. Het is namelijk heel erg druk in Lourdes en daar kunnen mijn ogen/evenwicht niet goed tegen waardoor ik al snel problemen kreeg. Vandaar deze oplossing.
Marcel en Liselot wilde graag in de baden en daar hebben we op gewacht.
Daarna zijn we naar ons vertrouwde terras gelopen namelijk Jeanne D'arc en hebben we daar wat gedronken. Michel verwelkomde ons al met een brede lach.
Na het middageten zijn we op de toeristische toer gegaan en hebben we een wandeling gemaakt langs het oude kerkhof waar de ouders en familie van Bernadette begraven liggen.
Daarna hebben we een bezoek gebracht aan het "Musee de Lourdes". Hier wordt het leven in Lourdes in de tijd van Bernadette uitgebeeld,mooi en interessant om te zien.
Daarna was het tijd om de inwendige mens te verwennen en zijn we iets gaan drinken. Na deze "pitstop" hebben we nog een bezoek gebracht aan de beeldenfabriek "La Fabrique". Hier staan alle Heiligenbeelden uitgestald en je kunt een kijkje nemen in het atelier waar de beelden gemaakt en geverfd worden.
Na het avondeten zijn we naar de Lichtprocessie gegaan. Vanavond zou de hele Nederlandse Bedevaart meelopen met de processie. Corina en ik hebben de processie vanaf de zijkant van het plein gade geslagen, dat was ook heel indrukwekkend om te zien. Na de lichtprocessie natuurlijk eerst napraten bij de Jeanne D'arc alvorens naar het hotel terug te gaan.

Donderdag 25 Juli 2002.

We werden vanochtend verwend met ontbijt op bed. Tonny, Ria en Janny hadden ons ontbijt gesmeerd en kwamen dit met een grote kan Jus d'range aan bed serveren...wat een verwennerij hé.
De ochtend konden we zelf indelen en Eric en ik zijn via een rustige weg naar de Limburgse winkel gelopen om Cathie en haar moeder weer te begroeten. We werden hier als oude bekenden binnen gehaald. Na wat gebabbeld te hebben en natuurlijk ook iets gekocht te hebben zijn we weer terug naar het hotel gelopen.
Smiddags zijn we met ons groepje naar de prairie gewandeld. (het grasveld tegenover de grot) We wilde hier een groepsviering houden. We hadden wel een pastor toegewezen gekregen maar helaas bleek deze geen tijd voor ons te hebben. Vandaar dat we besloten het dan maar zelf te doen.
Ik had speciaal voor deze week een boekje met teksten, gedichten en liederen gemaakt en daaruit hebben we wat gelezen en gezongen. Dit was heel mooi en ook heel speciaal en innig vond ik. Helaas werden we al snel verstoord door een fikse hoosbui. We zaten vlakbij de aanbiddingstent en daar zijn we gaan schuilen. We waren toen al wel helemaal nat geregend. Gelukkig had ik een paraplu bij waardoor ik nog redelijk droog was.
Eric en ik zijn daarna samen naar de sacramentsprocessie in de Pius X kerk gegaan terwijl de anderen naar het Hotel terug gingen om droge kleren aan te trekken.
Na het eten om 20.30u zijn we met z'n allen naar de Internationale Jongerenviering in de Bernadettekerk geweest. Deze wordt in de maanden Juli en Augustus iedere donderdagavond gehouden. Voor ons dus speciaal om mee te maken. We vonden het allemaal een hele mooie, leuke en ook gezellige viering, het was de moeite waard om mee te maken.
Na afloop werd ook deze avond traditie getrouw bij Jeanne D'arc afgesloten.

Vrijdag 26 Juli 2002.

Vandaag was de excursiedag. Deze keer begon die iets anders dan wij gewend zijn. andere jaren werden we door de bussen bij het hotel opgehaald. Deze keer moesten we zelf naar het busstation lopen om 8.00u moesten we daar al zijn. Maar zoals ze van ons al gewend waren kwamen wij een kwartier te laat.
De tocht ging vandaag eerst naar de Gavarnie waar we zo'n 3 uur zouden blijven. We zijn hier eerst wat winkeltjes gaan bekijken en daarna een picknickplaats gaan zoeken. Die vonden we al snel en daar hebben we onze lunchpakketten genuttigd.
Na de middag zijn we naar de Pont D'espagne gereden. Wij zijn beneden uitgestapt omdat het boven te steil was voor de rolstoelen. Ik was zelf ook niet lekker geworden in de bus en Liselot was s'morgens in de bus ook al ziek geworden. Vanuit dat oogpunt en de flinke klim en scherpe haarspeldbochten zijn we dus maar lekker beneden gebleven waar ook mooie watervallen zijn. We hebben onze tijd heel nuttig besteed op een terrasje waar we heerlijk van het zonnetje hebben genoten.
Na het avondeten zijn we met z'n allen de Lichtprocessie van bovenaf gaan bekijken. De Lichtprocessie was nu toch wel anders. in Oktober is het altijd al donker als de processie begint en nu werd het pas donker tegen de tijd dat de processie afgelopen was. Toch was het nog steeds een indrukwekkend gezicht.
En ook vanavond eindigde we weer in de Jeanne D 'arc.

Zaterdag 27 Juli 2002.

Vanochtend begon het programma met de Nederlandse viering aan de Grot. We hadden hier al heel de week op gewacht. andere jaren hadden we deze viering al meteen de eerste ochtend en nu dus pas de dag voor we weg zouden gaan.
Ik was er in de rolstoel heengegaan omdat in alle drukte het lopen niet goed ging. Corina en ik hadden geluk dat we vooraan zaten en alles dus goed konden meemaken. We kwamen ook nog in een stralende zomerzon te zitten. Na de viering zijn we deze bij Jeanne D'arc af gaan sluiten.
Smiddags hebben we weer geprobeerd om onze eigen groepsviering te houden, helaas weer zonder de pastor. Het werd toch een mooi en intiem samenzijn.
Na het avondeten zijn we eerst een terrasje wisten pakken bij ons stamcafe en tegen 23.30u zijn we met z'n allen naar de Grot gelopen om afscheid te nemen bij Maria.
We hebben hier ook een kaars aangestoken en ieder heeft op zijn eigen manier afscheid genomen, dat zijn de speciale momenten van Lourdes !

Zondag 28 Juli 2002.

De laatste dag van onze reis begon met de Internationale mis in de Pius X kerk.
Hiervoor moesten we al vroeg ons bed uit.
De mis begon om 9.30u maar door de drukte moet je al erg vroeg zijn wil je nog een plaatsje kunnen bemachtigen.
Ik moest weer in de rolstoel mee en we zaten weer op de eerste rang. Doordat Corina klein is mag ze vooraan zitten en ik mocht naast haar zitten nadat we duidelijk hadden gemaakt dat we bij elkaar hoorde.
De viering was weer heel indrukwekkend ook al is het veelal in het buitenlands toch is het heel mooi.
'S middags om 14.00u was er dan weer de slotviering in de Bernadettekerk.
Tijdens deze viering mocht ik een gedicht uit mijn eigen boekje voorlezen. Het zorgde wel voor enige zenuwachtigheid maar het was ook heel leuk en speciaal om dit te mogen doen.
Na de viering zijn we voor de laatste keer wat gaan drinken bij Jeanne D'arc en afscheid genomen van Michel.
Om 17.00u kwam de bus weer voorrijden die ons naar het station bracht. Daar hebben we ook nog een terrasje gepakt totdat het tijd werd om naar de trein te gaan. Om 18.55u vertrok de trein weer richting Roosendaal.

Maandag 29 Juli 2002.

Ook de terugreis is weer goed gegaan en was heel gezellig.Zonder vertragingen kwamen we tegen 10 uur weer op het station van Roosendaal aan. Hier stonden de familieleden ons al op te wachten.
We hebben eerst nog met z'n allen en familie wat gedronken in Roosendaal om daarna weer onze eigen weg te gaan en huiswaarts te keren.
Het was een mooie week waarin het gelukkig niet zo heel warm was, waar we vantevoren bang voor waren. Alleen de laatste 3 dagen was de temperatuur nogal hoog.
Wel was het heel erg druk en dat is iets minder goed bevallen en leverde vooral voor mij wat problemen op. Dankzij de spontane hulp van andere Nederlandse Hotelgasten konden we toch overal bij zijn. Naast onze begeleiders Tonny, Ria en Janny wil ik ook Alie onze hotelleidster, Nel en Gerard en Tonny en Joop bedanken voor de hulp die zij ons gegeven hebben !
Volgend jaar gaan we weer in Oktober hebben we ons al voorgenomen !

Fotoalbum 35+ reis 2002

Links
Conny's Hoekje

Inhoud Conny's Hoekje:

HOME | EVEN VOORSTELLEN | COCHLEAIRE IMPLANT | LOGBOEK | LOURDES | MIJN BOEK: 'VAN HOREND NAAR DOOF' | ISRAEL (nieuw)|
TINNITUS | EEN WANKEL EVENWICHT | SCHILDKLIER | NIERKANKER | BAHA | ROME |
VAARVAKANTIE ZONNEBLOEM 2014 | VAARVAKANTIE ZONNEBLOEM 2007 | MIJN FACEBOOK | GASTENBOEK | CONTACT