VERSLAG ALLEREERSTE 35+ REIS
14 - 21 Oktober 2000

Zaterdag 14 Oktober 2000.

Eindelijk is het dan zover. Op het perron in Roosendaal heerst al een gezellige hectische drukte als ik daar aankom. Ik ontmoet al snel vele bekenden van de vorige reizen en er moet natuurlijk meteen van alles bijgepraat worden. Als iets na zessen de speciale bedevaarttrein het station binnenrolt is het moment van afscheid nemen daar en gaat de reis dus echt van start.
Een deel van onze groep is al in s'Hertogenbosch ingestapt en heeft dus al kennis gemaakt met elkaar.ik maak ook meteen kennis met mijn groepsgenoten en begeleiders. een groot deel van hen ken ik al van de jongerenreizen dus de kennismaking verloopt vlotjes en er is al meteen een gezellige sfeer in de trein.
Onze groep bestaat uit 12 groepsleden en onze eigen begeleiding bestaat uit 7 mensen. De begeleiding bestaat uit Brancardiers,verzorgenden en groepsleiding.
In totaal zijn we dus met 19 personen en we hebben samen de beschikking over 4 treincoupés.Dat is bijna een heel rijtuig voor onszelf.
Normaal gesproken maak ik altijd een rondje door de trein om bij alle bekenden even een praatje te maken. helaas ging dit nu niet omdat ik pas een operatie ondergaan had en nog niet in zoverre hersteld was. Ik stond nog wat wankel op mijn benen en dan moet je toch zeker niet door zo'n wiebelende trein gaan lopen.
Dat viel dus wel tegen maar ondanks dat kwamen er veel mensen bij ons in de coupé een praatje maken dus dat maakte weer veel goed.
En zo gleed de trein langzaam door de nachtelijk uren richting Lourdes. Van de omgeving buiten heb ik nog nooit veel gezien omdat het in de trein zo gezellig is en je het zo druk hebt met bijkletsen met iedereen is dat er nog nooit van gekomen.
We hadden gelukkig allemaal de beschikking over een Couchette coupé wat betekent dat je de banken om kan bouwen tot 4 bedden.Dit is wel lekker al zal er van slapen niet zoveel komen in zo'n wiebelige trein, toch ben ik tegen 12 uur plat gegaan, rusten is ook meegenomen.
Zondag 15 Oktober 2000

Na een lange wiebelige maar gezellige treinreis kwamen we met een vertraging van 1 1/2 uur rond 11.40u op het station van Lourdes aan. Toen we vanuit de trein de Grot van Massabielle met het Mariabeeld zagen kregen velen van ons de kriebels in hun buik en een brok in de keel. Het is raar maar waar maar zelfs na zo vaak in Lourdes geweest te zijn blijft dat je wat doen, het is niet uit te leggen wat voor gevoel dat geeft daarvoor moet je denk ik zelf in Lourdes zijn geweest !
Op het station was het een hectische drukte. Alle koffers en mensen moesten uit de trein en naar de hotels vervoerd worden. Dit wordt allemaal heel goed geregeld door de vele vrijwilligers.
De weergoden waren ons niet zo goed gezind want het regende pijpenstelen in Lourdes. gelukkig werden wij met een bus naar ons Hotel gebracht. In het Hotel verbleef ook een groep pelgrims uit Amsterdam waarbij ook een aantal bekenden zaten dus dat was ook al heel leuk. Ons hotel lag niet zover van de Heiligdommen af en onze stamkroeg van afgelopen jaren was aan de overkant dus beter konden we het niet treffen. Onze stamkroeg is café de "Jeanne d'Arc" we noemden het ook wel ons "afkickcentrum".
Aangekomen in Hotel Gloria kregen we eerst een lekkere warme maaltijd, het was toen al 12.30u. Na het eten werden de kamers verdeeld en konden we eerst even heerlijk op een normaal bed even bijkomen van de lange wiebelige reis.
Voor onze begeleiders was er op dat moment nog weinig sprake van rust want hun zorgde er netjes voor dat onze koffers op onze kamers terecht kwamen, uitpakken moesten we zelf nog doen maar verder werd alles voor ons geregeld.
Na onze installatie en middagdutje gingen we om 15.30u op weg naar de eerste mis van deze week: De Openingsviering in de Bernadettekerk.
Na afloop van de viering zijn we door de regen voor de eerste keer naar de Jeanne d'Arc gegaan om ons warm te drinken en Michel de eigenaar te begroeten. Na het avondeten van 19.00u dook iedereen al vroeg zijn bed in.

Maandag 16 Oktober 2000

Dat dit toch wel een echte bedevaart vol met afzien is merkte we deze ochtend ook weer. Om 6.30u werden we al gewekt want om 8.30u zou de openingsviering bij de Grot zijn. Hoewel niemand verplicht is om aan de vieringen etc deel te nemen gaat iedereen hier toch naartoe.
Vooral de viering aan de grot is toch iets speciaals wat je niet wilt missen, ook al moet je er dan vroeg voor uit de veren !
De weergoden zaten ons weer niet mee want het regende nog steeds pijpenstelen maar ondanks dat stond er al een hele grote menigte voor de grot toen wij daar aankwamen. deze keer bracht mijn ziek zijn me wat geluk want ik zat in een rolstoel met een regencape van de VNB om en ik had mijn paraplu. De plu heb ik maar aan Harry mijn begeleider gegeven. hij had geen regenkleding bij en liep met een vuilniszak om. Dat was overigens wel een leuk zicht en hij viel ook bij iedereen op.
Ondanks de regen was het wel een hele mooie viering en na afloop zijn we met de hele groep naar de kroeg gegaan om een lekker bak warme chocolade met slagroom te halen of een lekkere cappucino, dat deed ons allemaal goed.Er waren meeer mensen op dat idee gekomen dus de kroeg zat al snel gezellig vol.
S'middags zijn we met een stel wat winkeltjes gaan kijken. Iedereen wil toch altijd weer een souvenir mee naar huis nemen en wat dat betreft is er genoeg keuze in Lourdes, de commercie springt daar handig op in,maar dat hoort er bij.
Daarna zijn we nog naar de Heiligdommen geweest en langs de Grot. Op de terugweg naar het Hotel zijn we deze keer een andere kroeg ingedoken om onze dorst te minderen. Daar kom je dan vanzelf weer Nederlanders tegen en raak je aan de praat.
S'avonds was het de bedoeling dat we naar de Lichtprocessie zouden gaan maar die ging vanwege de hevige regenval niet door. iedereen is toen zijn eigen weg gegaan en ik ben lekker vroeg m'n bed ingedoken want na het vroege opstaan was het toch wel een lange dag !

Dinsdag 17 Oktober 2000

Vandaag mochten we uitslapen en dat lieten we ons geen 2x zeggen natuurlijk.
Na het ontbijt zijn we met een klein groepje naar de Markthallen in het centrum van Lourdes gelopen. Dat was wel leuk om een keer gezien te hebben. Dit was de 8e keer dat ik in Lourdes was maar op de markt was ik nog nooit geweest. Er stonden wel opvallend veel slagers en vishandelaren op de markt.
Het was eigenlijk de bedoeling dat we vandaag met de hele groep een voettocht naar Bartrés zouden maken. Bartrés is een klein dorpje zo'n 3 km buiten Lourdes.Bernadette heeft daar enkele jaren bij haar tante gewoond. Later kwam ze er ook vaak terug om haar schapen te hoeden.
op de plaats waar Bernadette haar schapen hoedde staat nu een klein kapelletje. Naast het kapelletje ligt het pad naar boven naar de schaapskooi.
Doordat het weer nog niet meewerkte ging deze gezamenlijke trip niet door.
maar toen tegen de middag de zon doorbrak besloten we toch met een klein groepje de tocht te gaan maken.Het was een zware tocht de afstand leek al veel groter dan ons gezegd was en het was constant bergop lopen.Ik was in de rolstoel mee omdat ik nog niet zulke verre afstanden kon lopen. Maar mijn begeleiders Harry en Franc waren zo doodmoe dat ik ook maar ben gaan lopen aan de arm van Jeanne.het maakte toch niet meer uit dat ik niet snel kon want dat kon op dat moment niemand meer.Maar het was niet alleen afzien. Het was ook heel erg genieten van de mooie omgeving, de natuur in zijn herfstkleuren en het uitzicht over de bergen met zijn besneeuwde toppen maakte voor ons heel veel goed. Zelfs de zon liet zich van zijn beste kant zien.
In Bartrés aangekomen konden we ons aansluiten bij een groep hotelleiders die met een excursie bezig waren.We mochten met hen met de bus mee terug. Daar troffen we het mee want zo kregen wij ook een hoop informatie te horen over de parochiekerk van Bartrés,het kapelletje en de schaapskooi.
We mochten ook mee naar het vliegveld van Lourdes waar we een rondleiding kregen.
Dat was dus ook weer een uniek moment in deze reis.We hebben op het vliegveld een rondleiding en uitleg gehad.
Daarna weer met de bus terug naar Lourdes alwaar we voor onze stamkroeg afgezet werden en daar een gratis rondje kregen aangeboden.toen kon de dag dus echt niet meer stuk. Door deze tocht hebben we wel de gezamenlijk Nederlandse Sacramentsprocessie gemist maar dat vond niemand een ramp.
Na het avondeten ging deze keer de Lichtprocessie wel door en hebben we dus met de hele groep deze meegelopen.De Lichtprocessie blijft voor mij en velen met mij, toch wel het hoogtepunt van de bedevaart.
Het geeft zo'n speciaal gevoel als je al die duizenden mensen met hun kaarsjes ziet lopen, of zittend in een rolstoel,of liggend op een bed en en hun dan gezamenlijk in allerlei talen het Lourdeslied hoor zingen en Maria vereren.
Na de Lichtprocessie zijn we met z'n allen weer in processie naar de Jeanne D'arc gegaan om de dag een gezellige afsluiting te geven. Tegen 23.30u zijn we nog met een paar mensen naar de grot geweest waar we een tijdje, ieder met zijn eigen gedachten, gezeten hebben. Dit is voor mij ook een hoogtepunt van Lourdes. het nachtelijk bezoek aan de grot waar het dan zo stil en rustig is en waarvan zo'n rust uitstraalt en je ook weer een speciaal gevoel geeft wat niet te omschrijven en te begrijpen is als je het zelf niet hebt meegemaakt !
Daarna zijn we nog tot 2 uur s'nachts terug gegaan naar de Jeanne D'arc.

Woensdag 18 Oktober 2000

Na de flinke wandeling en het nachtelijk uitgaansleven van gisteren kwam ik mezelf vandaag tegen. Er zat niets anders voor me op dan in bed te blijven. Ik miste daardoor de Internationale Hoogmis in de Pius X kerk. Halverwege de middag heb ik toch maar weer geprobeerd uit bed te komen want we zouden om 16.00u onze eigen groepsviering hebben die de groepsleiding en 'n paar groepsleden samen in elkaar gezet hadden. We zouden daarbij ook de ziekenzegening ontvangen van Pastor Paul Tervoort. Deze groepsviering en ziekenzegening is zo speciaal dat ik die liever niet wilde missen.
Het werkgroepje had goed hun best gedaan want het was een hele mooie korte viering. De viering werd gehouden in de kapel van "Acceuill St Frai". Dit was een mooie kleine kapel die uitermate geschikt was voor deze viering.Ik was er ook nog nooit geweest.
De groepsviering en de daaropvolgende ziekenzegening brengt meestal veel emoties boven bij iedereen en dat was ook deze keer weer het geval. Op zo'n moment merk je dat in Lourdes een lach en een traan heel dicht bij elkaar liggen.
Na afloop van de emotievolle viering gingen we naar de overbuurman, je hoeft niet te raden wie dat was,en daar komt dan de vrolijkheid weer terug op alle gezichten die even daarvoor nog zo serieus waren.
Na het avondeten ben ik mijn bed weer ingedoken omdat ik me nog steeds niet zo lekker voelde. Ik baalde daar wel van want juist vanavond was de feestavond bij de jongeren op Cité Secours waarvoor wij ook uitgenodigd waren. Ik vond het heel jammer dat ik daar niet heen kon omdat ik er juist naar uitgekeken had om weer op cité te komen en iedereen daar weer te ontmoeten.

Donderdag 19 Oktober 2000

Gelukkig voelde ik me vanochtend weer een heel stuk beter. we hadden vandaag onze excursiedag naar de Pyreneeën en die had ik niet graag willen missen.
Het doel van onze reis was de Pont D'espagne. Een heel mooi stukje natuur op de frans/spaanse grens met vele watervallen.
Na het ontbijt zijn we tegen 9 uur met de bus vertrokken de bergen in. Een hele mooie busreis waarbij je kunt genieten van de prachtige natuur in herfstkleuren, de steile bergen met besneeuwde toppen,grillige rotswanden en prachtige diepe dalen.
Na een aantal kilometers gereden te hebben maakten we een tussenstop in St.Savin, een klein dorpje met een historisch kerkje wat vroeger als tussenstop diende voor pelgrims op weg naar de spaanse bedevaartplaats "Santiago de Compostella".
Daarna vervolgde we onze reis weer hoger de bergen in waar de bergen steeds grilliger werden.Naast ons stroomde vaak diep onder ons de "Gave", het riviertje wat ook door Lourdes stroomt en wat bovenin de bergen ontspringt.
Aangekomen bij de Pont D'espagne hadden we pech.Er loopt een kabelbaan naar de mooiste watervallen vanwaar je een heel mooi uitzicht moet hebben.Dzez kabelbaan was gesloten en zelfs het restaurant en de toiletten waren ook gesloten.We kwamen blijkbaar buiten het seizoen,jammer.
Toen hebben we maar genoten van het zicht en gekletter van het vallende water van de onderste watervallen die anders ook al heel prachtig waren.
Na hier wat rond gewandeld te hebben zijn we weer terug gereden naar La Railleire. Daar waren ook nog 'n paar mooie watervallen te zien en een kuuroord voor reuma patiënten.Deze schijnen veel baat te hebben bij het zwavelrijke water van de watervallen.
We hebben hier ons lunchpakket genuttigd en daarna zijn we als echte toeristen langs de vele souvenir winkeltjes gewandeld.
Na een mooie rit terug naar Lourdes werden we tegen 15.00u weer bij ons Hotel afgezet.
Daarna ben ik nog met het clubje van de voettocht naar Bartrés naar de Sacramentsprocessie geweest.Deze was om 17.00u.
Deze maakte vandaag minder indruk op mij dan toen ik hem in Mei meegemaakt had.Maar toen was het veel drukker en het was een speciale processie voor de nederlandse bedevaart. Vandaar denk ik. Het was nu heel rustig en in zo'n grote kerk als de Pius X komt de processie dan toch niet zo goed tot zijn recht.
S'avonds hebben we met de hele groep nogmaals de lichtprocessie gelopen en na afloop zijn we gezamenlijk naar de grot geweest om afscheid te nemen daar dit onze laatste avond in Lourdes was.
Het afscheid nemen van Maria en Lourdes was voor een aantal van ons weer een emotioneel moment. Daarna weer een afzakkertje bij de Jeanne D'arc al heb ik het nu maar niet meer zo laat gemaakt als dinsdag.

Vrijdag 20 Oktober 2000

Onze laatste dag in Lourdes. De ochtend begon met vroeg opstaan en de koffers weer inpakken.Deze zouden door vrijwilligers naar de trein gebracht worden dus daar hadden we verder geen omkijken naar. Gemak dient de mens hé !
Om 10 uur zou de slotviering zijn en daar hadden Berry en Wilco (beide verstandelijk gehandicapt) al een paar dagen naar uitgekeken want Pastor Paul had hun beloofd dat ze misdienaar mochten zijn tijdens deze viering. Ze deden dit vol passie,trots en plechtigheid waardoor heel onze groep natuurlijk verschrikkelijk trots op hun waren. Later op de dag tijdens de middagmaaltijd kregen ze uit handen van Pastor Paul een heus misdienaarsdiploma uitgereikt. toen kon de week voor hun helemaal niet meer stuk.
Dit diploma hadden we zelf gemaakt, een hele grote ansichtkaart van Lourdes, daarop hadden we een korte tekst geschreven en allemaal onze handtekening erop gezet. Een klein gebaar maar voor de jongens was het o zo groots !
Na onze laatste maaltijd in Hotel Gloria zijn we natuurlijk afscheid gaan nemen van onze stamkroeg en zijn eigenaar Michel, we hebben hem al verzekerd dat we volgend jaar weer terug komen.
Na dit afscheid zijn we nog even voor de allerlaatste keer langs de Grot gelopen en ons laatste kaarsje aangestoken.
En toen was het tijd om langzaamaan richting station te gaan.Onderweg kwamen we langs Macdonalds (ja...die hebben ze hier ook) en daar hebben we nog 'n ijsje gepakt. Tegen 17.30u kwamen we op het station aan waar het alweer een hectische drukte was, maar de trein vertrok toch mooi op tijd volgens de planning om 17.50u.
Na een laatste weemoedige blik vanuit de trein op de Grot rolt de trein weer richting Nederland waar het leven van alledag op ons wacht.
S'avonds in de trein hebben we er nog een dolle boel van gemaakt.Er kwam ineens van alles uit de koffers:"flessen wijn, nootjes, chips, kaas...noem maar op.
We zaten met zo'n 10 mensen in een coupé voor 4 personen en met Eric als moppentapper erbij werden onze lachspieren ook nog eens goed getraind.Zo ging de tijd snel voorbij en was het al snel middernacht en tijd om even plat te gaan.
Zaterdag 21 Oktober 2000

Om 8.00u rolt de trein het station van Roosendaal weer binnen.Hier staan al een hoop familieleden en vrienden van alle pelgrims te wachten, een gezellige drukte dus weer.
Ik moet hier weer uitstappen en dat betekent het einde van een mooie Lourdesweek.gelukkig ben ik niet de enige die in Roosendaal uitstapt. De trein blijft hier zo'n half uurtje stilstaan dus we hebben nog even tijd om uitgebreid afscheid te nemen van iedereen.Er wordt ook al gesproken om een keer bij elkaar te komen voor de foto's enz.. Dan is het zover dat de trein weer verder moet richting s'Hertogenbosch, we zwaaien nog en dan is het echt voorbij. Als ik daarna in de auto op weg naar huis zit, is het heel stil om me heen.Ik mis dan al die gezellige drukte van mijn groepsgenoten en begeleiders.
de eerste 35+ reis is nu dus geschiedenis.Iedereen is het erover eens dat het een geslaagde reis was en dat hij voor herhaling vatbaar is. Dit geven we ook allemaal aan op onze evaluatiepapieren.
De VNB deelt gelukkig onze mening want in Oktober 2001 zal er weer een 35+ reis georganiseerd worden naar Lourdes. Of ik daarbij van de partij zal zijn......................natuurlijk !!!
REISVERSLAGEN EN FOTOALBUMS

Links
Conny's Hoekje

Inhoud Conny's Hoekje:

HOME | EVEN VOORSTELLEN | COCHLEAIRE IMPLANT | LOGBOEK | LOURDES | MIJN BOEK: 'VAN HOREND NAAR DOOF' | ISRAEL (nieuw)|
TINNITUS | EEN WANKEL EVENWICHT | SCHILDKLIER | NIERKANKER | BAHA | ROME |
VAARVAKANTIE ZONNEBLOEM 2014 | VAARVAKANTIE ZONNEBLOEM 2007 | MIJN FACEBOOK | GASTENBOEK | CONTACT