VERSLAG 35+ REIS
26 - 31 Augustus 2004

Na lang wikken en wegen of ik i.v.m mijn gezondheid de reis wel aan kon heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en voor de 11e keer naar Lourdes gegaan. Natuurlijk samen met 'mijn' 35+ groep. Deze keer niet met de trein maar met het vliegtuig. Op deze pagina kunnen jullie het verslag van deze reis lezen.
Onderaan de pagina staat het fotoalbum met de foto's van deze week. Veel kijkplezier!
Donderdag 26 Augustus 2004

Om 13.25u werden we op Airport Rotterdam verwacht vanwaar we om 15.25u zouden vertrekken. We arriveerden pas om 13.45u. Dat was voor mij wel lekker want zodoende was de grootste drukte bij de incheckbalies al weg.Alleen onze groep stond er en ik werd meteen door iedereen verwelkomd. Dat gaf al meteen een vertrouwd gevoel. Na het welkom heten, inchecken en afscheid nemen gingen we door de douane. Ik mocht met mijn CI niet door de beveiligingspoortjes, dat leverde geen problemen op. Doordat ik in de rolstoel zat kon ik daar niet door en werd ik automatisch naast het poortje langs gereden en met de hand gefouilleerd (stelde niet veel voor) In de aankomsthal was het wachten tot we het vliegtuig in mochten. De rolstoelers mochten als eerste.We zijn m.b.v een lift het vliegtuig in geholpen. Daar kreeg ik een VIP plaats op de 2e bank naast het raampje. De vliegreis verliep zonder problemen en na een korte busreis van het vliegveld Tarbes naar Lourdes arriveerde we rond de klok van 18.30u in Hotel L'Europe. Na het verdelen van de kamers ben ik meteen het bed ingedoken. Ik was best moe van de hele reis en om 20.45u was de openingsviering waar ik graag naartoe wilde. Het eten sloeg ik daarvoor maar over..........alhoewel Jeanne (vrijwilligster) mij verwend heeft door een broodje en thee op mijn kamer te serveren. Zo kon ik mooi mee naar de openingsviering. Helaas viel deze voor mij tegen omdat ik hier al meteen geconfronteerd werd met mijn toegenomen handicaps. Ik kon niets van de viering verstaan. Ik had gehoopt dat ik de Marialiedjes zou kunnen volgen of herkennen maar dat luktte niet. Door de vermoeidheid was mijn oog erg onrustig en kon ik ook niet goed kijken. Dat was wel even een tegenvaller voor mij. Na afloop van de openingsmis zijn we meteen terug naar het hotel gegaan. Daar eerst even een goed gesprek gehad met Jeanne over mijn emoties. Voor ik in bed lag was het 23.30u. Een lange dag met al veel belevenissen, ik viel dan ook als een blok in slaap.

Vrijdag 27 Augustus 2004

Vanochtend zijn we eerst naar de Mariagrot gegaan om Maria welkom te heten. Het was erg druk bij de grot (en Lourdes) We kwamen net op het verkeerde moment want er was een grote groep Italianen die door de grot aan het trekken waren. Deze groep ging voor. Het leek alsof ze rondjes aan het rijden waren want de Italiaanse trekwagentjes bleven voorbij komen. Na veel geduld mochten wij dan eindelijk door de grot, een apart en fijn gevoel gaf dat. Na twee jaar van afwezigheid weer de grot aan te kunnen/mogen raken. Na het middageten en middagslaapje zijn we met de hele groep naar de boeteviering geweest. Ook hier kon ik weer niets van volgen maar ik was er nu op ingesteld, dat scheelde. Na de viering zijn we met een klein groepje bij Miam Miam (heet nu overigens niet meer zo) aangeland waar ik me te buiten ben gegaan aan een heerlijke 'Dame Blanche'. Dat was heel lang geleden dus ik heb er lekker van genoten. Voor het avondeten ben ik een uurtje gaan rusten want vanavond stond de Lichtprocessie op het programma. Eén van de hoogtepunten van een Lourdesweek. Maar ook hier werd ik met mijn neus op de harde werkelijkheid gedrukt. Weer kon ik niets volgen en zien. Door de enorme drukte was mijn oog zo van slag dat ik overwegend met mijn ogen dicht moest zitten. Verstaan van de liederen of teksten lukte hier ook niet.Ik had na een poosje wel door wanneer het refrein van het Lourdeslied gezongen werd. Echt stevig balen en een flinke huilbui kon dus niet uitblijven. Daarna toch nog even naar de Jeanne D'arc geweest waar ik met een warme kop chocomel mét slagroom weer wat bij kon komen.

Zaterdag 28 Augustus 2004

Vandaag begonnen we met een ander hoogtepunt; de mis bij de Grot. Ik had geen hoge verwachtingen maar als door een wonder lukte het me nu om iets te verstaan van de viering. Het was ook windstil en lekker weer bij de grot terwijl het anders meestal waait en kil is. Ik vond dat echt heel bijzonder alsof Maria mij gunde om bij haar wel iets te kunnen horen!? Na de mis werd zoals we gewend zijn de groepsfoto gemaakt. Na de middagrust hebben we met een kleine groep de kruisweg gelopen in de Pius X kerk. Hier hangen schilderijen van glasmozaiek die de 15 staties uitbeelden. Na de kruisweg zagen we kans om rustig door de grot door te gaan en kaarsen aan te steken voor onze intenties. 'S avonds zijn we naar de Internationale Jongerenviering geweest. Ook al verstond ik hier ook niets toch kreeg ik wel wel iets van de viering mee. Er werd namelijk heel swingend met de liederen meegeklapt en het klappen kon ik wel horen. Zo kreeg ik dus toch een stuk sfeer van de viering mee. Na afloop natuurlijk even bijkomen bij Jeanne D'arc en om 23.00u moe maar voldaan mijn bed ingedoken.

Zondag 29 Augustus 2004

Deze dag stond de Internationale Hoogmis in de Pius X op het programma. Ik was echter zo ontzettend moe van afgelopen dagen dat ik eens lekker op bed gebleven ben. Ik werd daarbij verwend met een ontbijt op bed dus wat wil je nog meer. De middag hebben we ook rustig doorgebracht.Jeanne had José en mij onder haar hoede genomen en we hebben een beetje gewinkeld en natuurlijk een terrasje gepakt. Aan het eind van de middag had ik met drie andere groepsleden voorbereiding voor de viering met handoplegging van morgen. Dit was voor mij erg moeizaam te volgen en toen ik daarna ook nog in een lawaaierige eetzaal terecht kwam werd het me eventjes allemaal teveel. Ik ben naar mijn kamer gebracht en miste dus het avondeten. Dat was geen ramp want ten eerste luste ik toch haast niets en ten tweede ging Tonny (vrijwilligster) later op de avond met mij naar de Jeanne D'arc om weer een beetje op adem te komen en daar hebben we ons ten goede gedaan aan een heerlijke tosti. Om 22.00u zijn we met de hele groep naar de grot geweest en hebben we gezamenlijk kaarsen opgestoken. Jammer dat het weer zo druk was bij de grot en we er niet met de groep doorheen konden trekken. Ondanks dat was het wel een fijne afsluiting van de avond.

Maandag 30 Augustus 2004

Deze dag was als excursiedag gepland maar onze groep heeft deze laten vallen zodat wij onze eigen groepsviering met handoplegging konden houden. Pastor Martin Straathof was bereid hierin voor te gaan, bedankt Martin! De viering hebben we gehouden in de bovenkapel van 'Acceuill Marie Saint Frai', dit is een kleine kapel en uitermate geschikt voor onze groep.We hebben hier een mooie en fijne handopleggingsviering gehad. Na de middagrust zijn Tonny, Eric, Jeanne en ik naar de beelden/kaarsen fabriek geweest. Daarna naar het 'Engels winkeltje' en als afsluiting......hoe kan het anders......het terras van Jeanne D'arc. Om 16.30u zijn we richting de Pius X gelopen om de Sacramentsprocessie bij te wonen. Deze stond voor de Nederlandse Bedevaartgangers afgelopen zaterdag al op het programma maar toen hadden wij voor de Jongerenviering gekozen. Dit kwam best goed uit want het was nu niet druk in de Pius X waardoor het voor mij iets beter te volgen was en ik kon nu zelfs iets verstaan via de ringleiding. Na het avondeten en rust ben ik nog even mee naar de Jeanne D'arc geweest om iets te drinken en daarna lekker vroeg het bed in gedoken.

Dinsdag 31 Augustus 2004

Onze laatste dag in Lourdes.Deze hebben we vanochtend afgesloten met een slotviering waar ik weinig van meegekregen heb. Ik ben zelfs nog even ingedut tijdens de viering (foei hé) Na de slotviering zijn we ook even afscheid gaan nemen van Maria en voor de laatste keer door de grot gelopen. Onze lege waterflesjes hebben we ook meteen gevuld met Lourdeswater. Na het middageten eerst nog wat gerust zodat ik een beetje uitgerust aan de terugreis kon beginnen. De bus kwam ons om 15.30u ophalen om naar vliegveld Tarbes te brengen. Ons vliegtuig zou volgens de planning om 17.15u vertrekken maar dit liep ruim een uur uit. We werden terug gevlogen door Brussel Airlines (heenvlucht was Axis een Franse maatschappij) Rond 20.10u zijn we veilig en wel weer in Rotterdam geland. Eerst mochten de mensen die konden lopen het vliegtuig uit en wij als laatste. Ik werd als voorlaatste uit het vliegtuig geholpen. Zodoende kwam ik pas om 21.20u het vliegtuig uit en was het heel rustig in de aankomsthal. Alleen nog een paar groepsleden en vrijwilligers, de andere mensen waren al naar huis. Dat was voor mij wel prettig. Bianca mijn schoonzusje stond mij al op te wachten en na afscheid van de anderen genomen te hebben zijn we richting huiswaarts vertrokken en zo was deze Lourdesweek weer ten einde.

Ik wil alle vrijwilligers bedanken voor hun inzet. Dankzij hun hulp ben ik toch weer naar Lourdes gekund. Deze reis was voor mij een heel andere ervaring dan de afgelopen reizen. Het was een mooie en fijne week maar ook erg confronterend, frustrerend en emotioneel. Het heeft me ondanks dat wel heel goed gedaan.

Jeanne, Tonny, Sonja, Josefien, Nellie, Kitty, Annie, Jan, Jos, Gérard en Will BEDANKT!!

Fotoalbum 35+ reis 2004

Links
Conny's Hoekje

Inhoud Conny's Hoekje:

HOME | EVEN VOORSTELLEN | COCHLEAIRE IMPLANT | LOGBOEK | LOURDES | MIJN BOEK: 'VAN HOREND NAAR DOOF' | ISRAEL (nieuw)|
TINNITUS | EEN WANKEL EVENWICHT | SCHILDKLIER | NIERKANKER | BAHA | ROME |
VAARVAKANTIE ZONNEBLOEM 2014 | VAARVAKANTIE ZONNEBLOEM 2007 | MIJN FACEBOOK | GASTENBOEK | CONTACT