VERSLAG 35+ REIS
11 - 18 Oktober 2008

Ik ga weer naar Lourdes, Yes!!!! Het beloofd deze keer een speciale reis te worden omdat het dit jaar 150 jaar geleden is dat Maria aan Bernadette verscheen. Daarom is dit jaar in Lourdes tot jubileumjaar uitgeroepen. Omdat de reisorganisatie VNB dit jaar 125 jaar bestaat was dat een goede aanleiding om een Jubileumbedevaart te organiseren. Samen met 2600 Nederlandse Pelgrims gaan we met iets van 20 bussen, 4 vliegtuigen en 3 treinen naar Lourdes. Hieronder kunnen jullie mijn reisverslag van deze bijzondere week lezen.
Fotoalbum 35+ reis 2008

Ga er maar lekker voor zitten want het zijn heel veel foto's! Als je op de startknop drukt dan gaat de fotoshow automatisch. De foto's wisselen om de 15 seconden. Je kunt door met de muis op de knop met >> of << te klikken ook handmatig door het fotoalbum bladeren.
Veel kijkplezier!

Zaterdag 11 oktober 2008

Mijn Lourdesvrienden Peter en Lianne zouden mij ophalen en naar het station in Den Bosch brengen. Zij waren er al lekker vroeg rond 10.30u en om 11.30u zijn we al mijn spullen in de auto gaan stoppen – en dat was nogal wat: koffer, rugzak, rolstoel, kussen, ikke – en richting Den Bosch vertrokken. Daar waren we al lekker vroeg rond 12.40u en onze trein zou pas om 16.15u vertrekken. We hadden dus nog heel veel tijd en eigenlijk ook weer tijd tekort. We gingen eerst lekker iets drinken en eten en in het restaurant kwamen we al Lourdesvrienden en bekenden tegen waar we gezellig mee hebben gekletst. Daarna zijn we naar het perron gegaan waar inmiddels de oranje trein gearriveerd was en door de vrijwilligers ingeladen werd en daarna ook de bedevaartgangers in de trein werden geholpen. Terwijl we op een bankje uit zaten te puffen verscheen er ineens een filmploeg van de NOS voor onze neus en begon ons te filmen. Dat moet je nooit doen want zoiets lokt bij ons van alles uit en we gingen allerlei onzin vertellen en beetje raar doen, dus wij zijn niet op tv geweest…….geen geschikt filmmateriaal. Na de oranje trein uitgezwaaid te hebben zijn we nog even wat gaan drinken en toen druppelden de mensen van onze groep ook een voor een binnen op station Den Bosch. Hartstikke leuk om iedereen weer te ontdekken in de menigte en er werd flink begroet en gekust en gekletst. Voor we het wisten was het voor mij tijd om in de trein te stappen. Met een kwartiertje vertraging zijn we rond 16.30u vertrokken op naar Lourdes!

Zondag 12 oktober 2008

Vannacht heb ik redelijk geslapen in de trein en om 07.30u werd ik wakker gemaakt omdat de koffie/thee en ontbijt er aan kwam. Tijdens ons ontbijt rond een uur of 9 kwamen we door Bordeaux en later heb ik ook bekende plaatsen als Dax en Pau voorbij zien komen. Om 11.30u kwamen precies volgens de planning op het station in Lourdes aan. Toen we uit de trein stapten begon het een beetje te miezeren maar gelukkig hield dat snel op. Op het station van Lourdes werden we verwelkomd door een speciaal welkomkoor, dat was een leuke verrassing dat zij ons stonden op te wachten en toe te zingen. Daarna zijn wij met een aantal rolstoelers en begeleiders te voet naar ons Hotel L’europe gewandeld en de overigen van onze groep werden daar met de bus naartoe gebracht. Ik was blij dat het droog geworden was en wij te voet konden, zo kon ik alvast van Lourdes genieten. Toen wij bij het hotel aankwamen was de kamerindeling en sleutels al uitgedeeld. We gingen eerst aan tafel want we waren al erg laat. Na het eten naar de kamer en daar was nog even een probleempje omdat onze kamer een piepklein hokje bleek te zijn. Erg onhandig met een rolstoel en ook voor Eric die blind is. Maar onze leiding ging daar meteen een oplossing voor zoeken en na even wachten kregen we een mooie grote kamer met luxe badkamer. Eenmaal op de kamer zijn we eerst wat gaan rusten want we waren natuurlijk doodop van de lange treinreis en aankomst. Om 15.30u was er een voorstelrondje gepland maar omdat bijna iedereen mij toch wel kent en ik zo’n groepsgesprek toch niet kan volgen, ben ik nog lekker wat langer op bed blijven liggen. Na het voorstelrondje kwam onze privézuster José mij ophalen en zijn we met de hele groep naar de Heiligdommen gegaan. Langs de Grot om Maria te begroeten en even langs de kaarsen en het water. Daarna op zoek naar een terras waar nog plaats was en dat was deze keer moeilijk te vinden want het was ontzettend druk in Lourdes. We zijn uiteindelijk terecht gekomen op het terras van La Solitude, boven riviertje De Gave en met uitzicht op onze stamkroeg Jeanne D’arc, die zullen ons vast gemist hebben. Rond 18.30u met z’n allen weer richting hotel waar we om 19.00u aan tafel moesten. Omdat we na het eten meteen naar de openingsviering moesten ben ik onder het eten gaan rusten. Na het eten kwam José mij weer halen en zijn we naar de Bernadettekerk gegaan voor de Openingsviering. De Bernadettekerk zat afgeladen met Nederlanders, we hadden zelfs beide delen van de Bernadettekerk nodig. De viering was best indrukwekkend omdat er heel veel priesters/pastoraal werkers waren, wel een stuk of 50 geloof ik. Kardinaal Simonis was in deze viering de voorganger. Bovendien werd de viering opgeluisterd door een speciaal gelegenheidskoor ‘INIGO’. Dit koor bestaat uit Lourdesvrijwilligers. De afgelopen 2-3 jaar heeft dit koor kaarsen verkocht en zanguitvoeringen gegeven in allerlei parochies. Hiermee hebben zij 15 duizend euro opgehaald. Deze cheque werd in de openingsviering aan de VNB aangeboden om op deze wijze minder draagkrachtige mensen, zieken en gehandicapten toch gelegenheid te bieden om op pelgrimstocht te gaan........dus volgend jaar mag heel onze groep gratis naar Lourdes (grapje) Het was een lange viering en na afloop werd ik buiten nog verrast door een paar Lourdesvrienden waarvan ik helemaal niet wist dat zij er ook zouden, dat is echt heel leuk om hen dan ineens voor je neus te zien staan. Rond 22.45u waren we pas terug in het hotel en daar ben ik meteen mijn bed ingedoken en Eric volgde niet lang na mij, hij was ook doodop.

Maandag 13 oktober 2008

Vandaag vroeg opstaan, in elk geval voor mijn doen. Om 08.00u moesten we ontbijten om daarna naar de viering te gaan. Normaal hebben we op maandagochtend niets en konden we altijd uitslapen maar deze keer was er een viering en wilde de VNB graag dat onze groep daar ook bij aanwezig zou zijn….dus vooruit dan maar! Toen we na de viering buiten kwamen regende het pijpenstelen en zijn we in sneltreinvaart naar het overdekte terras van La Solitude gegaan, dat werd deze week ons stamterras. Tegen 12 uur weer etenstijd en na het eten moesten we alweer op weg naar de Heiligdommen want er zou een groepsfoto van ons gemaakt worden. Gelukkig was de regen verdwenen en scheen de zon met volle kracht.Voor de groepsfoto ben ik uit mijn rolstoel geklommen om ergens tussen de groep plaats te nemen. Ik sta altijd in de rolstoel opvallend voor de groep. Ik ben al dik maar als ik er zo op sta vind ik mezelf nog groter, dikker en breder (nee, ik heb geen ideaalbeeld van mezelf) Dus deze keer een beetje weggekropen en nu heb we eindelijk eens een leuke groepsfoto JJ Na het maken van de groepsfoto ben ik met Leon en Eric naar de grot gegaan maar daar was het zo ontzettend druk dat wij er niet door konden lopen. We zijn toen onze kaarsen aan gaan steken en daarna nog onze flesjes met Lourdeswater gevuld. Hierna zijn we richting de kapel gelopen waar we onze eigen groepsviering hadden. Deze stond in het teken van de Rozenkrans en onze groepspastor had voor ons allemaal een rozenkrans gemaakt die zij in de viering uitdeelde. Tijdens de viering heb ik ook een stukje van het rozenkransverhaal voorgelezen. Het was een mooie viering en na afloop zijn we weer naar het terras van La Solitude gegaan waar we allemaal een flinke ijscoupe op hebben , dat waren echt joekels. Om 18.00u ben ik eerst naar bed gegaan om te rusten omdat we na het eten naar de Lichtprocessie zouden gaan en om dat vol te houden moest ik wel rusten. Het avondeten kreeg ik netjes op mijn kamer gebracht, service toch! Toen wij buiten aan het opstellen waren om richting Lichtprocessie te gaan, kwam er ineens een drumband aan dit bleek de Koninklijke Harmonie uit Maastricht te zijn en daar zijn wij achteraan gelopen. Was echt grappig om zo achter de harmonie aan naar de Lichtprocessie te lopen, we waren dan ook allemaal heel vrolijk. De lichtprocessie was heel indrukwekkend en ook heel lang. Anders zijn er in oktober nooit zoveel pelgrims in Lourdes maar door het jubeljaar was het nu nog ontzettend druk en vandaar dat de Lichtprocessie heel lang was, echt mooi is dat om te zien. De Koninklijke Harmonie zat ook op het bordes waar zij enkele liedjes speelden. Mooi hoor, was echt genieten. Om 23.30u kon ik moe en voldaan mijn bed induiken.

Dinsdag 14 oktober 2008

Om uit te slapen moet je beslist niet naar Lourdes gaan, het is echt afzien. Vanmorgen moesten we al om 06.30u opstaan…….nou ja, Eric dan. Ik mocht nog een half uurtje blijven liggen tot Eric klaar was met douchen en daarna kwam José mij helpen. Om 08.30u hadden we al de mis aan de grot, vandaar dat we zo vroeg op moesten staan. Gelukkig was het droog want het is wel een openluchtviering. Deze was overigens niet voor de grot maar aan de overkant van de Gave op de grote weide. Dit vanwege het grote aantal pelgrims, daarvoor was voor de grot te weinig plaats. Vandaar dat we dit jaar een ‘weideviering’hadden. Kardinaal Simonis was weer voorganger. Aan het eind van de viering werden Louis Banning (oud-voorzitter van de VNB) en Ton Huitink (huidige voorzitter) onderscheiden en benoemd tot ‘Chaplain de la Grotte’ (kapelaan van de grot). Dit is een onderscheiding voor priesters die zich op een bijzondere wijze hebben ingezet voor de bedevaarten naar Lourdes. Na de viering zijn we met alle pelgrims koffie/thee gaan drinken voor het Acceuill, een drukte van jewelste en een hele organisatie om al die mensen van koffie, thee, suiker, melk en een koekje te voorzien. Petje af voor al die vrijwilligers!! Na het koffie drinken zijn Leon, José, Eric en ik kaarsen op gaan steken en we konden weer niet door de grot vanwege de grote drukte en een viering. Ook bij de kaarsenbakken was het heel erg druk en we konden onze kaarsen niet opsteken. Die moesten we in een bak leggen en er werd beloofd dat onze kaarsen op een later tijdstip alsnog opgebrand zullen worden. Eerlijk zeg heb ik daar weinig geloof in want er komen zo ontzettend veel mensen met kaarsen, dat kunnen ze nooit bijhouden, er komen geen rustige momenten voor die kaarsen volgens mij. Daarna richting hotel want het was inmiddels alweer etenstijd. Na het eten eerst maar eens gaan rusten want het was wel een hele lange ochtend geweest en ik was moe en had flink pijn, dus lekker even plat. Om 15.00u weer paraat om richting Kruisweg voor de zieken te gaan. De kruisweg was nu helemaal af, vorig jaar ontbraken er nog een paar beelden. Ik vind het een hele mooie kruisweg en hij spreekt mij erg aan. Dit is echt een goede vervanging voor de ‘echte’ kruisweg op de berg, die voor rolstoelers helaas slecht te doen is. Of je moet enkele sterkere duwers hebben maar zij lopen dan een dubbele kruisweg want hij is echt heel zwaar. Na de kruisweg hebben we de Sacramentsprocessie gedaan. Het was de bedoeling dat wij alleen zouden kijken naar de processie maar Eric en ik wilde hem graag meelopen en meemaken in de Pius X-kerk. Dat werd toen geregeld zodat wij dat konden doen en daar was ik erg blij mee. De Sacramentsviering was ook heel indrukwekkend. De Pius X zat helemaal afgeladen vol, dat had ik nog nooit meegemaakt. Ton Huitink deed de zegening met het Allerheilgste samen met een priester die ik van Hyves kent, dat was ook mooi dat zij het deden. Bovendien mochten twee van onze groepsleden Jose en Olaf, misdienaar zijn tijdens de viering. Dat wist ik niet en het was een verrassing toen ik hen het altaar op zag komen en ze deden het allebei mooi. Na de sacramentsviering zijn we naar het hotel gegaan en ben ik nog even gaan rusten. ’s Avonds hadden we een kleine feestavond en kwamen Ruud Fokker en Inge ter Brake van de VNB bij ons op bezoek. We kregen ook allemaal een gratis jubileumboek en bedevaartboekje uitgereikt. Om 23.00u vond ik het welletjes en ben ik mijn bed ingedoken.

Woensdag 15 oktober 2008

Vandaag om 7 uur opgestaan en daarna ontbijten en op naar de Pius X-kerk voor de Internationale Hoogmis. De kerk zat weer helemaal vol. Er kunnen iets van 25.000 mensen in geloof ik. Echt onvoorstelbaar hoor zoveel mensen maar ook mooi om met zoveel nationaliteiten bij elkaar te zijn en om ondanks de taalverschillen samen te zingen en te bidden. Ook het INIGO-koor was aanwezig om in deze viering te zingen. Kardinaal Simonis mocht in deze viering voorgaan samen met twee bisschoppen en geassisteerd door vele priesters. We zaten om 8.30u al in de kerk en pas om 11.15u was het afgelopen en zijn we uit gaan puffen bij La Solitude. Na de middagmaaltijd ben ik meteen naar boven gegaan om een poosje plat te gaan. Vanmiddag waren we uitgenodigd door INIGO in ‘Notre Dame del salle’ Zij hadden een hele leuke revue in elkaar gezet en we hebben echt een leuke middag gehad. Ik zat op de eerste rij waardoor ik er ook een beetje van kon volgen en Eric vertelde mij ook steeds waar het over ging. Het was gewoon ook heel leuk om te zien, ze hadden echt heel goed hun best gedaan om ons iets moois voor te schotelen. Om 16.30u was de voorstelling afgelopen en zijn we lekker weer naar La Solitude gegaan. We moesten vanavond een uurtje eerder aan tafel omdat vanavond om 20.15u de handoplegging op het programma staat. Ik ben onder etenstijd gaan rusten zodat ik een beetje uitgerust weer mee kon naar de handoplegging. Deze was in de Pius X. Niet echt een plaats voor zoiets intens als een handoplegging vind ik maar dat had ook te maken met de vele pelgrims. De handoplegging werd voor Eric en mij helaas een grote teleurstelling. Eerst was het al dat ik echt helemaal niets kon verstaan van alles wat gezegd en gezongen werd. Eric vertelde op een gegeven moment dat het koor het Ave Maria zong. Dat vind ik zo’n mooi lied waar ik altijd kippevel van kreeg maar ik kon het er nu helemaal niet uithalen, herkende niets. Maar zei ik tegen mezelf: “dat geeft niet, de handoplegging is het belangrijkst”. Maar toen de priester ons de handoplegging gaf, lag hij hooguit 2 seconden zijn hand op ons hoofd en trok hem toen snel weg alsof hij bang van ons was. In 1e instantie was ik opgelucht en zo van ‘ooooo was dit alles, stelt niets voor’ en ik hoefde ook niet te huilen wat mij eigenlijk wel opluchtte. Maar dan ga je na denken en dan heb je zoiets van dit klopt niet, zo hoort het niet en wat heb ik hier aan, wat doe ik hier? Ten eerste kon ik niets volgen van heel de viering en dan stelt de handoplegging ook nog niets voor en wordt er gereageerd alsof we een enge besmettelijke ziekte of zo hebben. Eric was ook zwaar teleurgesteld en aan het eind van de viering toen de begeleiding kwam vragen of wij een mooie viering hadden gehad toen kwamen al onze emoties er uit en dat was even heel moeilijk. Niet alleen voor Eric en mij maar ook voor onze begeleiding. Toch is de avond op een leuke manier afgesloten doordat Mariette, Jose en Marina met mij naar de lichtprocessie gingen kijken van bovenaf. Dat wilde ik heel graag want afgelopen jaar had ik dat ook al gemist en het is altijd zo´n mooi zicht zeker nu het zo druk was in Lourdes. De drie meiden hebben mij in mijn rolstoel naar boven geduwd en dat is echt een zware, steile klim. Het was natuurlijk hartstikke druk want de processie was al een eind aan de gang. Gelukkig waren er een paar aardige mensen die een plekje voor mij vrij maakten zodat ik ook iets kon zien. Nou en het was heel mooi al die lichtjes. Was echt leuk om dit weer eventjes gezien te hebben, bedankt meiden! Daarna zijn we naar de rest van de groep gegaan die natuurlijk bij La Solitude zaten en om 22.30u zijn we nog even naar de grot gegaan en kaarsen aangestoken. Helaas konden we weer niet door de grot omdat er een viering was aan de grot. Daarna lekker mijn bed ingedoken, was hoogtijd.

Donderdag 16 oktober 2008

Vanmorgen weer om 7 uur opstaan, douchen, ontbijten en om 8.15u moesten we richting de bus want we gingen vanmorgen op excursie naar Bartres. Bartes is een klein plaatsje net buiten Lourdes waar Bernadette Soubirous een poosje bij haar tante (voedster) heeft gewoond en waar zij ook als schapenherdertje heeft gewerkt. Ik was in 2000 al een keertje in Bartres van maar toen waren we te voet gegaan en eenmaal in Bartres zo moe dat we er weinig gezien hebben. Ik vond het dus wel leuk om daar nog eens te gaan kijken. We zijn eerst naar/in het huis van de tante/voedster van Bernadette gaan kijken. Daar was in een kamertje ingericht zoals het er uit zag in de tijd van Bernadette. In een ander kamertje was een souvenirwinkeltje maar daar ben ik niet binnen geweest omdat dat met de rolstoel erg moeilijk was. In het oude kamertje kon je al bijna niet met de rolstoel komen en daar ben ik aan de arm van de begeleiding gaan kijken. Daarna zijn we op een terras neergestreken waar de VNB ons verraste door te trakteren op gebak en dat hebben we ons goed laten smaken. Daarna zijn we bij de kerk gaan kijken en over het oude kerkhof dat rondom de kerk ligt gekeken. Dat is eigenlijk best mooi hoor al die hele oude graven. Ook de tante van Bernadette ligt daar begraven. En toen was onze tijd om en moesten we weet naar de bus, terug naar het Hotel. Daar kwamen we tegen etenstijd aan dus konden meteen aan tafel. Na het eten weer lekker even rusten en we konden rustig aan doen want we hadden niet echt iets op ons programma staan, ieder mocht doen waar je zin in had. Eric en ik wilde nog wat spulletjes kopen en wij zijn dus gaan winkelen samen met Jose en Mariette. Na het winkelen wilden wij naar het terras maar doordat Mariette naar een vergadering moest, had ik dan geen duwer om mij naar het hotel te brengen, dus gingen we naar het hotel. Daar bleek Frank wel bereid om met ons mee te gaan en dat was een goede keus want toen we op het terras van La Solitude aankwamen, zat de Koninklijke Harmonie uit Maastricht daar een concert te geven. We hebben heerlijk van het concert zitten genieten en dit was zelfs voor mijn oren goed te volgen. Geen zang, alleen muziek. Alleen de harde geluiden waren niet zo prettig maar er werd vrij rustige muziek gespeeld. Om 18.50u zijn we achter de harmonie aan naar ons hotel gelopen, echt grappig hoor en lol dat we hadden. S’avonds kwam pastor Mari v/d Heijden onze souvenirs zegenen en heeft onze groepsleider Jos zijn stokje over gegeven aan Mariette. Jos ontkwam niet aan een afscheidsspeech en kado. Daarna vertelde Mariette ook nog dat onze groep veel indruk heeft gemaakt op het VNB-bestuur, vonden wij toch wel leuk om te horen. Na dit gebeuren ben ik even gaan rusten terwijl de groep een evaluatie hield. Om 22.30u kwam Jose mij weer halen en zijn we met de hele groep naar de grot gegaan, inmiddels een traditie op de laatste avond dat wij in Lourdes zijn. Ook nu konden we weer niet door de grot omdat er weer een viering bezig was, dat was wel jammer. Iets na middernacht kon ik mijn bed weer induiken.

Vrijdag 17 oktober 2008

Vanmorgen weer om 7 uur opstaan, ontbijten en om 8.30 richting Pius X voor de slotviering want dit is alweer onze laatste dag in Lourdes, de week is om gevlogen. Na de mis wilde we langs/door de grot en hebben we heel lang in een lange rij gestaan want de mensen uit het acceuill stonden voor ons in de rij. Het motregende ook nog dus dat wachten was niet zo fijn. Toen we er na bijna een uur nog stonden werd besloten om weg te gaan want er was geen doorkomen aan bij de grot. We zijn naar het hotel gegaan voor de middagmaaltijd. Na de maaltijd moesten de koffers gepakt worden, die werd door de begeleiding naar beneden gesjouwd, daar hoefde wij verder niet meer naar om te kijken. Tot 15.00u kon ik nog eventjes rusten en toen zijn we nog een poging gaan wagen om door de grot te lopen om afscheid te nemen en nu is dat wel gelukt. Ik ben deze week maar 2 of 3x door de grot kunnen gaan, dat is wel een beetje teleurstellend want uiteindelijk ga je naar Lourdes voor Maria en haar Lourdesgrot. Daarna terug nar het hotel van waaruit wij met de rolstoelers te voet naar het station zijn gelopen en de anderen met de bus er naartoe gebracht werden. Tegenover het station hebben we ons laatste terrasje nog even meegepakt en daarna langzaam richting de trein gegaan want het moment van vertrek naderde helaas. Met een kwartiertje vertraging zijn we rond 18.45u uit Lourdes vertrokken richting Nederland.

Zaterdag 18 oktober 2008

Vanmorgen mochten we uitslapen – in zoverre dat in een wiebelende trein gaat ( en voor de horende mensen ook herriemakende trein) Om 8 uur werden we gewekt en kwam de koffie/thee er aan zodat we ons ontbijt konden gaan nuttigen. We kregen het bericht te horen dat we flink wat vertraging hadden opgelopen. Wij zouden volgens het schema iets na 9 uur in Maastricht aankomen maar dat werd iets na 12 uur dat we daar arriveerden. In de trein was het heel erg koud, vooral mijn voeten leken een paar ijsblokken te zijn. We hebben ons ingepakt in de dekens en iedereen was toch wel erg moe en lag te slapen of te knikkebollen. Eenmaal Maastricht voorbij kwamen de meeste mensen al afscheid nemen omdat het in Den Bosch na aankomst altijd zo hectisch is en er niets van afscheid nemen komt, doen we dat al in de trein. Dat vind ik zelf nooit zo leuk, ik houd niet zo van afscheid nemen. Iets na 14.30u kwamen we in Den Bosch aan. Eric had vanuit de trein een paar keer de Valys-taxi gebeld om deze op een later tijdstip te zetten omdat we steeds doorkregen dat we later aankwamen, en de tijden werden steeds bijgesteld. We zouden eerst om 13.30u opgehaald worden, toen verzet naar 14.30u en uiteindelijk werd het 15.30u. We hadden plannen om nog een terrasje te pakken maar toen we de lift uitkwamen van het station, stopte tevens onze taxi en konden wij meteen instappen. Tja en dan zit je ineens met z’n tweetjes in de taxi op weg naar huis en heb je in je herinnering weer een fantastisch mooie Lourdesweek erbij.

TOT SLOT

Ik hoorde vertellen dat Kardinaal Simonis aan het eind van de viering iedereen bedankte voor deze bijzondere week. Het gaf hem het gevoel van samen kerk zijn. Hij schonk ook extra aandacht aan de vele vrijwilligers. Hij benadrukte nogmaals, dat een pelgrimage zonder inzet van zoveel vrijwilligers eigenlijk onmogelijk zou zijn. Bij zijn woorden kan ik mij helemaal aansluiten.

Ook deze keer wil ik onze begeleiders/vrijwilligers bedanken voor hun fantastische, enorme inzet die het voor ons mogelijk maakt om een weekje mee naar Lourdes te gaan. Jos, Marina, Mariette, Marjan, Jose, Anneke, Marian, Sonja, Karin, Leon, Will, Frank G en Frank P ...... BEDANKT!!!!

REISVERSLAGEN EN FOTOALBUMS

Links
Conny's Hoekje

Inhoud Conny's Hoekje:

HOME | EVEN VOORSTELLEN | COCHLEAIRE IMPLANT | LOGBOEK | LOURDES | MIJN BOEK: 'VAN HOREND NAAR DOOF' | ISRAEL (nieuw)|
TINNITUS | EEN WANKEL EVENWICHT | SCHILDKLIER | NIERKANKER | BAHA | ROME |
VAARVAKANTIE ZONNEBLOEM 2014 | VAARVAKANTIE ZONNEBLOEM 2007 | MIJN FACEBOOK | GASTENBOEK | CONTACT